Vērtējums:
Publicēts: 02.09.2004.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Psiholoģiskā sagatavošanās eksāmenam', 1.
Darba fragmentsAizvērt

Pretoties salīdzināšanai. Paralizējošais stress bieži rodas, salīdzinot savu darba rezultātu ar kāda sava studiju biedra vai kolēģa sasniegto. Labākais šādā situācijā ir mēģināt pārspēt pašam sevi, savus sasniegumus un tiekties pēc augstāka līmeņa. Šādās reizēs negatīvu lomu spēlē arī apkārtējo spiediens, ar ko vēlams tikt galā. Stresu un psiholoģisko spiedienu var radīt cilvēki no malas, nepārtraukti uzsverot kādu iespējamo veikumu vai salīdzinot ar kādu citu izdevušos pārbaudījumu.
Tas, kā cilvēks sevi redz, kā ar sevi runā un ko par sevi domā, nosaka, kā viņš izturas saspringtās situācijās. Ja visu laiku tiek domāts un teikts kaut kas negatīvs, saspringtā situācijā viņa domas paralizēsies. Ja viņš domās: «Pagājušajā reizē negāja pārāk labi, taču šoreiz es sevi pierādīšu», arī rezultāts būs pozitīvs. Jāsaņemas, jāsakoncentrē domas un jāizkļūst no neveiklās situācijas. Taču pēc visa tā noteikti sevi vajadzētu kaut kā apbalvot.
Pieņemt apkārtējo palīdzību. Ja ir grūtības kaut ko atcerēties vai iemācīties no galvas, vēlams lūgt draugu vai vecāku palīdzību, lai viņi it kā atprasa konkrēto vielu. Speciālisti iesaka arī to iztirzāt. Liela loma apkārtējiem — ģimenei, draugiem — ir reizēs, kad students vēlas dalīties savās problēmās. Ja kaut kas pārlieku uztrauc, der par to aprunāties ar apkārtējiem. Nav vērts visu ieslēgt sevī, un galvenais — nedomāt, ka kaut kas neizdosies.
Sevi nostādīt galvenajā lomā. Studentam visu laiku jāpatur prātā, ka viņš ir tas, kurš kārtos eksāmenu un no kura visvairāk ir atkarīgs tā rezultāts. Tāpēc vajag ēst vislabāko pārtiku, atļaut sev kārtīgi izgulēties, atpūsties pie labas mūzikas un tad ar pilnu sparu ķerties pie mācībām. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants