Darba skolu kustība
To pārstāv Hugo Gaudigs, Lote Millere un Oto Šeibners.
Viņi izstrādā praktiskas metodes jebkurai mācību nodarbībai, lai sekmētu patstāvīgo darbu ar tēmām.
Galvenais darba skolā
Darba skola, viņaprāt, ir pašdarbības principa realizēšana tajā.
Izglītības mērķis patstāvīgi domājošu prātu attīstība. Izvirzīt pašam savu mērķi.
Galvenais didaktikas princips skolēnu pašdarbība un aktivitāte.
Patstāvīgi pieņemt rīcības plānu konkrētajā situācijā.
Pārdzīvot sava darba rezultātus.
Mācību augstāko jēgu Hugo Gaudigs redzēja skolēnu garīgās pašdarbības attīstībā.
H. Gaudigs bija pārliecināts, ka skolā visaptverošākais jēdziens ir “kultūra”.
Skolotājam jābūt tikai palīgam savu audzēkņu garīgajā attīstībā.
Brīva garīga darbība ir pašdarbība, kas notiek ar paša skolēna ierosmi, paša spēkiem, pa paša izvēlēto ceļu, ar brīvi izvēlētiem mērķiem.
…