Viens no tirgus ekonomikas pamatnosacījumiem ir brīvas konkurences pastāvēšana. Ar to tiek saprasta jebkura dalībnieka brīva iespēja ieiet tirgū un to atstāt, vienlīdzīga tirgus dalībnieku pieeja resursiem un vienlīdzīgas iespējas gūt peļņu. Uzņēmumu konkurence ļauj patērētājam izvēlēties labāko un lētāko produkciju. Turklāt patērētājs ir aicināts uzticēties uzņēmēju un ražotāju labajiem nodomiem un mērķim – pēc iespējas labāk un pilnīgāk apmierināt patērētāju vajadzības pēc kvalitatīvas preces.
Ekonomiskās attiecības un norises Latvijā tiek ievērojami reglamentētas ar mērķi mazināt lielo un vadošo uzņēmumu ekonomisko patvaļu, veicināt nelielo uzņēmumu pastāvēšanu, uzlabot preču kvalitāti un nodrošināt brīvu konkurenci. Konkurences likums ir līdzīgs citu valstu konkurenci reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, lai tuvinātos Eiropas valstu praksei. u.t.t