Vērtējums:
Publicēts: 25.11.2000.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Kiniķi', 1.
  • Referāts 'Kiniķi', 2.
  • Referāts 'Kiniķi', 3.
  • Referāts 'Kiniķi', 4.
  • Referāts 'Kiniķi', 5.
  • Referāts 'Kiniķi', 6.
  • Referāts 'Kiniķi', 7.
  • Referāts 'Kiniķi', 8.
Darba fragmentsAizvērt

Iespējams, ka kiniķu filozofijas pamatlicējs ir atēnietis Antistens (ap 435 – 370) – viens no tuvākajiem Sokrata skolniekiem (sākumā mācījies pie Gorgija), kurš katru dienu esot gājis klausīties lielo Sokrata sarunas no Pīrejas uz Atēnām (apmēram astoņi kilometri). Atšķirībā no Platona viņš bija klāt skolotāja nāves brīdī. Viņš esot sarakstījis apmēram 60 darbu – “par dabu”, “par likumu”, “par labumu”, “par dzīvību un nāvi” un citus, kuri nav saglabājušies.
Pēc skolotāja nāves Antistens vadīja nodarbības Atēnu skolā Kinosargā(burt. “Modrais suns”, ja pieņem, ka skolas nosaukums cēlies no vārda kynos – “suns”. ). Šajā skolā mācijās jauktas izcelsmes un nelikumīgās laulības dzimušie jaunieši (pats Antistens nebija pilntiesīga Atēnu pilsonis), kurus uzskatīja par tādiem , kuru vajadzības nepārsniedza dzīvnieku – “suņu”- līmeni.
Antistens, sekojot Sokratam, mācīja, ka zināšanas ir tikai tas, kas izteikts jēdzienos. Pēc citas informācijas, kuru sniedz Aristotelis, viņš esot noliedzis iespēju vispār kautko definēt, t.i., saistīt atsevišķo ar vispārīgo , kā arī iespēju piedēvēt priekšmetam kādas īpašības. Par katru sprieduma subjektu var apgalvot tikai to, ka tas ir tieši šis subjekts; pieļaujami ir tikai tie spriedumi, kuros subjekts sakrīt ar predikātu: “Sokrats ir Sokrats”;nepieļaujami ir spriest : “Sokrats ir skolotājs”.

Atlants