-
Prakse valsts ieņēmuma dienestā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 2 | |
1. | VID struktūra un darbības principi | 4 |
1.1. | VID Valmieras nodaļas struktūrvienību funkcijas | 5 |
2. | VID darbs klientu apkalpošanā | 8 |
2.1. | Nodokļu maksātāju kategorijas | 8 |
2.2. | Aplokšņu algas samazināšana | 9 |
3. | Nodokļu maksātāju reģistrācija | 11 |
3.1. | Nereģistrēta saimnieciska darbība | 12 |
3.2. | Nodokļu maksātāju maksātnespējas noteikšana | 12 |
4. | Nodokļu maksājumu uzskaite un iekasēšana | 14 |
4.1. | Nodokļu maksātāju atlikuma vēsture | 15 |
4.2. | Pārmaksāto nodokļu atmaksa | 16 |
4.2.1. | Iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārmaksa | 16 |
4.2.2. | Uzņēmuma ienākuma nodokļa pārmaksa | 17 |
4.2.3. | Pievienotās vērtības nodokļa pārmaksa | 17 |
5. | Tehniskais nodrošinājums | 19 |
5.1. | Elektroniskā deklarēšanas sistēma | 20 |
6. | Valsts budžeta plāna izpilde 2010.gadā | 21 |
6.1. | Vidzemes nodokļu maksātāji 2010.gada pirmajā pusgadā | 22 |
7 | Pārskatu un deklarāciju apstrāde | 25 |
8. | VID nodaļas darbs ar PVN | 27 |
9. | VID nodaļas darbs ar IIN | 29 |
10. | VID nodaļas darbs ar uzņēmuma ienākuma nodokli | 31 |
11. | VID nodaļas darbs ar akcīzes nodokli | 33 |
12. | VID nodaļas darbs ar VSAOI | 35 |
13. | Uzņēmuma finansiālā stāvokļa analīze | 37 |
13.1. | SIA „Agroserviss Valmiera” horizontālā analīze | 37 |
13.2. | SIA „Agroserviss Valmiera” koeficenti un finansiālais stāvoklis | 39 |
Secinājumi un priekšlikumi | 41 | |
Bibliogrāfiskais norāžu saraksts | 42 |
Secinājumi un priekšlikumi
Secinājumi:
1. Ar 2010.gada 1.novembri tiek paredzēti labojumi Maksātnespējas likumā, kuri neparedz līdz tam noteiktas summas neatmaksāšanu, bet paredz jau saistību neizpildi, kas ir daudz adekvātāks maksātnespējas novērtēšanas paņēmiens.
2. Likumā noteiktie soda un nokavējuma likmes ir mazāki nekā VID nodokļu informācijas sistēmā.
3. Iedzīvotāju ienākuma deklarāciju un pieprasījumu par pārmaksāto nodokļu atmaksu var iesniegt par pēdējiem 3 gadiem.
4. Valsts ieņēmuma dienests ir izpildinstitūcija nevis likumdošanas institūcija vai institūcija, kas spēj grozīt likumus nodokļu maksātāja labā.
5. SIA „Agroserviss Valmiera” finansiālā stabilitāte ir pazeminājusies pēdējo 4 gadu laikā, un nav noteikti skaidrs priekšstats par uzņēmuma spēju darboties turpmākos 5 gados.
Priekšlikumi:
1. Labāk būtu koncentrēties uz nodokļu parādu atgūšanu, izpētot nodokļu parādniekus, kāpēc viņiem rodas parāds, tad mēģināt ar noteiktu pasākuma kopumu pamazām atgūt tos.
2. Uzlabot VID interneta iekšējā tīkla drošību, veicot papildus preventīvus pasākumus, piemēram, aizliedzot apmeklēt ārzemju domēna adreses, kā arī veicot pārbaudes vai VID amatpersonas ievēro drošības noteikumus.
3. Veikt grozījumus Nodokļu un nodevu likumā 29.pantā, kurā būtu norādīts, kāda metode vai formula tiek izmantota nokavējuma un soda naudas aprēķināšanā, un cik cipari aiz komata tiek ņemti vērā, ja parādsummas akumulējas, jo savādāk ir iespējams maldināt nodokļu maksātāju.
4. Veicinot elektronisko parakstu izmantošanu, piedāvāt iespēju iegūt ne tikai bezmaksas EDS lietošanu, bet arī vienreizējus (var būt arī dažas reizes) elektroniskos parakstus, lai cilvēki, kuri dodas uz VID reizi gadā iesniegt iedzīvotāju ienākuma deklarāciju nebūtu jāgaida garā rindā.
5. Ne tikai fiziskās personas neseko līdzi nodokļu likumiem, bet arī juridiskās personas, tad būtu lietderīgi izvietot dažādas reklāmas ar norādi, kā iegūt konsultāciju no VID amatpersonām, tas ir telefoniski vai ar e-pasta palīdzību.
…
Autors pabeidza praksi Valsts ieņēmuma dienestā Valmieras nodaļā, par kuru sarakstīja prakses atskaiti. Prakses darbā tiek apskatīti dažādi jautājumi sākot ar VID Valmieras nodaļas struktūru, beidzot ar mazu ieskatu nodaļas darbā ar nodokļiem. Prakses vietā galvenais pienākums bija pārmaksātā iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksa un novirzīšana nodokļu parādiem. Papildus tika veikti dažādi rakstiski darbi nodokļu žurnālos, vēstuļu un lēmumu rakstīšana un visbeidzot nodokļu maksātāju lietu sakārtošana. Darbs prakses vietā bija patīkams, pateicoties draudzīgam darba kolektīvam. Vienīgās neērtības uzsākot praksi bija tas, ka darba kolektīvā ir pārsvarā sieviešu dzimuma pārstāves, un sākot darbu vīrietim šādā kolektīvā ir neērta sajūta, bet pie tā ar laiku var pierast. Prakses laikā galvenais šķērslis bija ātri mācīties un nepieļaut kļūdas, tā kā šī darba autors pirmoreiz strādāja atbildīgā un nopietnā iestādē, pieļaujot kļūdas, radās uztraukuma sajūta, kas nemotivēja strādāt, bet tas tika veiksmīgi pārvarēts. Prakses darbam par pētījuma problēmu tiek izvirzīta VID Valmieras nodaļas nodokļu maksātāju nepilnīga likuma pārzināšana. Tēma saistībā vispār ar VID darbību un tajā notiekošajiem procesiem vienmēr ir bijusi saistoša ikvienam, kuram veidojas biežāka saskare ar šo iestādi. Tādas personas noteikti ir uzņēmēji, pašnodarbinātas un fiziskās personas, kuras veic saimniecisko darbību. Prakses darba mērķis ir iegūt pārskatāmu padziļinātu informāciju par VID un nodokļu administrēšanu gan no nodokļu maksātāja, gan no VID amatpersonas puses. Darba mērķa panākšanai galvenais uzdevums bija prakses programmas jautājumu izpratne, jo tie ir sastādīti pārāk sarežģīti, ko atzina pat prakses vietā VID amatpersonas. Kā nākošie uzdevumi tika izvirzīti, normatīvo aktu pārzināšana un dažādu valsts iestādes interneta resursu apmeklēšana, kuras būtiski palīdzēja rast atbildes. Kā pēdējais uzdevums ir secinājumu un priekšlikumu sastādīšana prakses darba ietvaros. Strādājot nodaļā, dažus jautājumus dotajā prakses programmā nebija iespējams atbildēt. VID grāmatvedība tiek kārtota tikai Rīgā, jo norēķini notiek tikai caur internetbanku. Netiks apskatīts izložu un azartspēļu nodoklis, un arī dabas resursu nodoklis, jo praktiski šos nodokļus administrē gandrīz nekad, kas saistīts ar mātes uzņēmuma atrašanos Rīgā vai citur Latvijā. Sekojošajās nodaļās ir aprakstīta būtība, kā saņem un kas tiek darīts ar deklarācijām un pārskatiem, tāpēc par katra nodokļa darba organizāciju netiks plaši aprakstīts. Tā kā autoram vairāk interese ekonomiskie procesi, tad no autoram pieejamās prezentācijas par Vidzemes nodokļu maksātājiem 2010.gada 1.pusē, tika izveidota papildus maza apakšnodaļa par nodokļu slogu Vidzemē par iepriekšminēto periodu. Prakses darbā pie pētījuma metodēm tika izmantotas ekonomiskās analīzes (palīdzēja skaidrot jautājumus par valsts budžetu un Vidzemes novada nodokļu slogu), statistiskās analīzes metodes (pie grafiku skaidrošanas un sastādīšanas), intervēšana un sarakste ar VID amatpersonām (salīdzinoši īsas un neskaidrības gadījumā tika piemērota), finanšu analīze (uzņēmuma stāvokļa analīze). Prakses periods, par kuru tika gūtas praktiskās zināšanas un apvienotas ar teorētiskajām, aptvēra 16 nedēļas no 2010.gada 17.maijam līdz 2010.gada 4.septembrim.
Pielikumu nav.