-
Mācību motivācijas īpatnību analīze dažādos vecumposmos
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Ievads | 3 |
2. | Kādas kļūdas pieļauj vecāki un skolotāji motivējot bērnus mācīties? | 4 |
3. | Mācību motivācijas veidojošie faktori | 7 |
4. | Sākumskolas vecuma mācību motivācija | 11 |
5. | Vidējā skolas vecuma mācību motivācija | 15 |
6. | Vecākā skolas vecuma mācību motivācija | 19 |
Secinājumi | 22 | |
Pielikums | 23 |
Skolotāj, kā lai piespiež savu bērnu mācīties? Nereti tieši šādus jautājumus nākas dzirdēt skolotājai, skolas psihologam.
Lai panāktu, ka bērns labi mācītos un uzvestos, vecāki pielieto dažādas manipulācijas un piespiešanas metodes - bieži vien klaji un draudoši paziņo: ‘’Neiesi ārā, kamēr neuzrādīsi izpildīto un neatbildēsi visu, kas uzdots!’’ vai arī slēpti piekukuļojot: ‘’Ja būsi sekmīgs nopirkšu skrituļdēli.’’ Kā arī spēlējot ar bērna jūtām: ‘’Ja tu mīli mammu, tad taču nedarīsi viņai kaunu, vai ne?’’
Pēc būtības visās šajās situācijās bērns tiek uztverts nevis kā dzīvs cilvēks, kurš pats kaut ko domā, saprot, jūt, pārdzīvo, bet kā robots uzvelkamā rotaļlieta, kas vecākiem un skolotājiem jāieprogramē.…
Mācību motivācija sākumskolas vecumā V. Kuretskis uzskata: ‘’7.gadus vecam bērnam parasti piemīt vēlēšanās un tieksme mācīties skolā, viņš ir gatavs iekļauties jaunās savstarpējo attiecību formās ar pieaugušajiem. Viņš saprot un labprāt atzīst dažādas pieaugušo kategorijas (skolotāju, īpašās mācīšanās un audzināšanas funkcijas un ir gatavs centīgi izpildīt visus norādījumus). Septiņgadīgo bērnu attieksme pret skolu ir dažāda. Vieni ar nepacietību gaida, kad varēs doties uz skolu, bet ir arī tādi, kas vecākiem kategoriski paziņo, ka viņi turp neies.’’( ). Šī attieksme veidojas no apkārtējo skolēnu atsauksmēm un iepriekšējām asociācijām par skolu. Pie pozitīvās motivācijas iezīmēm sākot apmeklēt skolu, jāmin skolēna vispārējā pozitīvā attieksme pret skolu, viņa interešu plašums, zinātkāre. Zinātkāre atklāj sākumskolas skolēna garīgo aktivitāti, viņa atklātība (atvērtība), uzticēšanās, ticība skolotājam (uzsakot to par autoritāti), un gatavība izpildīt viņa prasības ir tie priekšnosacījumi, kas sākumskolas vecumā palīdz nostiprināt plašos sociālos motīvus (atbildību, pienākumu, mācību nepieciešamības apzināšanos). Šī vecuma bērniem ir visaugstākā mācīšanās motivācija salīdzinājumā ar vēlākiem skolas gadiem.