Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 22.02.2021.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 1.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 2.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 3.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 4.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 5.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 6.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 7.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 8.
  • Konspekts 'Mezopotāmija - kopsavilkums', 9.
Darba fragmentsAizvērt

• MARLIKA
Ahemenīdu Persijai raksturīga etniska, kā arī kultūru un reliģiju dažādība.
Tiek respektētas dažādās lokālās tradīcijas; persieši paši saistīti ar zoroastrisma kultu. Zorostrisma galvenā dievība – Ahura Mazda (tulk.Gudrības Kungs).
Svarīgi ir Svētie raksti – Avesta (tulk. Likums)
Specifiski rituāli, kulta centrā – uguns (Ahura Mazdas simbols). Dievību attēlojums – abstraktu zīmju un simbolu veidā.
Īpatnēji bēru rituāli (dakhmas jeb klusēšanas torņi), tomēr bija arī citas apbedījumu tradīcijas.

• AHURA MAZDA simbols
-centrā – spārnots saules disks
Tiek izmantotas vairākas kanoniskas kompozīcijas un simboliski tēli, kas jau izsenis raksturīgi Tuvajiem austrumiem
Uz to bāzes – Ahemenīdu Persijai raksturīgā tēlu stilizācija un simboli, kas apvienoti ar reģionam tradicionālo realitātes izpratni

Arhitektūrā nozīmīga ir valdnieku piļu būvniecība
Persepolē, Pasargadā un Sūzās grandiozi piļu ansambļi (gan mērogos, gan noformējuma greznībā)
Ahemenīdu Persijas arhitektūra - unikāla no dažādām civilizācijām pārņemtu elementu kombinācija, kurā panākts vienots risinājums

Pils – pilsētas vidū uz paugstinājuma
Pils celta kā vienots atsevišķu ēku ansamblis
Ieejas vārti – propileji, reprezentācijas zāles – apadānas
Telpām raksturīgs bagātīgs kolonu izmantojums

Autora komentārsAtvērt
Atlants