Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 02.02.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 1.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 2.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 3.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 4.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 5.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 6.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 7.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 8.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 9.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 10.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 11.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 12.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 13.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 14.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 15.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 16.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 17.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 18.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 19.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 20.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 21.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 22.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 23.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 24.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 25.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 26.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 27.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 28.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 29.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 30.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 31.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 32.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 33.
  • Konspekts 'Sociālā darba teorijas un metodes', 34.
Darba fragmentsAizvērt

1. Sociālā darba teoriju veidošanās priekšnosacījumi, teoriju iedalījums un veidi.
Kad tiek diskutēts par jaunās prakses teorijām ir jāvadās pēc 8 kritērijiem :
1) idejas patiešām ir jaunas un nav pārveidotas no iepriekšējām zināšanām, pielietojot tikai jaunu terminoloģiju;
2)lai idejas dod jaunas atklāsmes nozīmīgas indivīda sociālās dzīves aspektos, klientu grupās vai vides sociālo sistēmu aspektos (es, man, starppersonu attiecības, mezo - institucionālais);
3)vai sistēma par kuru runā teorija ir noteikta kā profesijai svarīga un pielietojama;
4)vai jaunā ideja tiek atbalstīta ar empīriski testētām zināšanām;
5)vai intervence, kas parādās teorijās ir ētiska;
6)intervenci un konceptus var apgūt, izprast, kā arī pielietot kā profesijas svarīgus komponentus;
7)lai konkrētas sistēmas adresāts ir plaši pielietojams praksē un tas nozīmē, ka teorētiski ir jāpamato pielietojums šajā sistēmā;
8)teorija ir akceptēta konkrētā profesijā.

Soc. darba teoriju rašanās ir saistīta ar:
1) apkārtējo lietu, procesu, parādību sakārtošanu ( sociālajam darbam vēsturiski attīstoties radās nepieciešamība atbildēt uz dažādiem jautājumiem, kas saistīti ar sociālo problēmu veidošanās indivīda, grupas un kopienas līmenī);
2) nepieciešams pievērsties cilvēku uzvedību veidojošo faktoru analīzei (klients);
3) bija nepieciešamība izprast sociālo problēmu veidošanos konkrētā sociālā situācijā;
4) vēlme uzlabot sociālos pakalpojumus un to kvalitāti (pilnveido, piemēram, dienas centrs);
5) teorijas saturu vērtību modeļus, kas ietekme soc. darbinieka un klienta attiecības;

Sociālā darba teoriju iedalījums no vēsturiskā skatījuma:
1) pamata teorijas: a) aprakstošās – apraksta, kas notiek mums apkārt; b) izskaidrošās – kāpēc tā tas notiek;
2) pakārtotas: a) palīdzošās – palīdz kaut ko paredzēt, sagaidīt; b) iejaukšanās jeb intervences – ar kuru palīdzību kaut ko maina, piemēram, kognitīvi-biheiviorālā.
Teoriju veidi:
1) individuāli orientētas teorijas (kognitīvi-biheiviorālā, problēmu orientēta, uz klientu centrēta, krīzes teorija);
2) uz institūcijām vērstās teorijas (funkcionālisma, strukturālā, soc. attīstības, radikālā);
3) teorijas, kas pēta līdzsvaru starp indivīdu un institūciju (sistēmteorija, uz mērķi centrēta, ekoloģiskā teorija). …

Autora komentārsAtvērt
Atlants