Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 26.07.2005.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 13 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 1.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 2.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 3.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 4.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 5.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 6.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 7.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 8.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 9.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 10.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 11.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 12.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 13.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 14.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 15.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 16.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 17.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 18.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 19.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 20.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 21.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 22.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 23.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 24.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 25.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 26.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 27.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 28.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 29.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 30.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 31.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 32.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 33.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 34.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 35.
  • Referāts 'Stresa cēloņi un pārvarēšanas veidi pieaugušajiem', 36.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Rezumējums    1
  Abstract    1
  Ievads    1
  Stresa teorijas    2
  Stresa jēdziena definīcijas    2
  Levi stresa teorija (1974)    6
  Lazarusa stresa teorija (1966)    8
  A. Kraukļa pieeja stresa problēmai    9
  Stress un to izraisošie faktori (stresori)    10
  Dzīves situācijas uztvere un stress    10
  Dzīves situācija    11
  Fizioloģisks uzbudinājums    11
  Ģimene un tās stresa faktori    12
  Faktori ārpus ģimenes    13
  Profesionālais stress un to izraisošie faktori    13
  Stresa stāvoklis cilvēkiem, kas zaudējuši darbu    18
  Stresa pārvarēšanas veidi    19
  Personības iezīmju nozīme stresoru uztverē un pārvarēšanā    19
  Sociālais atbalsts    21
  Stresa pārvarēšanas mehānismi    22
  Citas stresa pārvarēšanas stratēģijas    23
  Nobeigums    24
  Izmantotās literatūras saraksts    26
Darba fragmentsAizvērt

Izstrādājot kursa darbu, par mērķi tika izvirzīts noskaidrot stresa cēloņus un iespējamos to pārvarēšanas veidus pieaugušajiem. Darbā ir analizētas trīs stresa teorijas: Seljē un Levi stresa teorijas, kas pēc savas būtības ir fizioloģiskas, un Lazarusa psiholoģiskā pieeja stresa aprakstīšanā un pārvarēšanā. Kā ceturtais tika apskatīts latviešu autora A. Kraukļa skatījums uz stresa problēmu, kurš apvieno psiholoģisko ar fizioloģisko un šīs stresa ''sastāvdaļas'' apzīmē ar vienu jēdzienu – ''emocionālais stress''.
Darba gaitā ir izdarīti vairāki secinājumi:
Nepastāv viens kopīgs jēdziena stress definējums. Katrs autors šo jēdzienu skaidro no sava redzesviedokļa.
Stresa stāvoklis tiek izraisīts tad, kad kāda situācija ir cilvēkam apdraudoša vai arī tā tiek uztverta.
Stresu var izraisīt dažādi dzīves notikumu stresori – ģimenes, profesionālie stresori, bezdarbs, u.c.
Stresa pārvarēšanā svarīgs ir sociālais atbalsts, cilvēka pozitīvais skatījums uz dzīvi, sevis pašvērtējuma līmenis, pareiza problēmas risināšanas veida izvēle.

Termini: stress, profesionālais stress, stresors, profesionālā izdegšana, sociālais atbalsts.
Stresa problēma pēc būtības ir sena, tomēr tās zinātniskā apzināšanās notika tikai pēdējos gadu desmitos, pateicoties mūsdienu zinātņu attīstībai par cilvēku, kā arī virzībai uz sabiedrības aktuālo vajadzību apmierināšanu. Stresa (sporta, emocionālā, kosmiskā, kara u.c.) problēmas izstrāde ir aktuāla dažādās zinātnēs – bioķīmijā, fizioloģijā, psihofizioloģijā un psiholoģijā (Апчел, Цыган, 1999). Mūsdienās cilvēkiem bieži trūkst laika, dzīves ritms ir saspringts, palielinās darba prasības, kuras cilvēkā rada trauksmi un pārpūli, bankrotē uzņēmumi, kā rezultātā daudzi cilvēki paliek bez darba – tas viss un vēl daudzi citi negatīvi dzīves notikumi cilvēkam var izraisīt stresu, bet, ja stress ieilgst, tas var radīt dažādas veselības problēmas, kā arī var mainīt attieksmi pret apkārtējiem cilvēkiem (neiecietība, agresivitāte, aizdomīgums).
Jēdzienam “stress” tiek piedāvātas dažādas definīcijas. Stresa mācības pamatlicējs H.Seljē ( H. Selye) definē stresu kā „nespecifisku organisma atbildi uz jebkuru tam uzstādīto prasību”(Селье, 1982). Zviedrs L. Levi, balstoties uz Seljē teoriju, izveidoja pats savu koncepciju un ar stresu saprot „kopēju organisma reakcijas veidu uz slodzi, kas var izsaukt psihiskas, bioloģiskas un fizioloģiskas reakcijas gaitas līdzsvara traucējums (Levi pēc Šojha, Šreinika, (Scheuch, Schreinicke, 1986)). Savukārt amerikāņu psihologu R.S.Lazarusu var uzskatīt par modernās psiholoģiskās stresa teorijas pamatlicēju, kas apskata stresu kā ilgstošu procesu, kas iekļauj sevī dažāda veida novērtējumus, stresora pārvarēšanas darbības, un ja nepieciešams, jaunu uzvedības stratēģiju izstrādāšanu stresa situācijā (Lazarus pēc Šojha, Šreinika, (Scheuch, Schreinicke, 1986)).…

Autora komentārsAtvērt
Atlants