Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 13.02.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 6 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2000. - 2010. g.
2011. - 2015. g.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 1.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 2.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 3.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 4.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 5.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 6.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 7.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 8.
  • Referāts 'Brīvā kapitāla brīvība. Konkurences tiesības', 9.
Darba fragmentsAizvērt

Latvijā konkurences tiesību normatīvos aktus uzrauga Konkurences padome, kuras mērķis ir nodrošināt iespēju katram tirgus dalībniekam veikt ekonomisko darbību brīvas un godīgas konkurences apstākļos, kā arī veicināt konkurences attīstību visos tautsaimniecības sektoros sabiedrības interesēs. Proti, Konkurences padomes uzdevumos ietilpst 1) uzraudzīt, kā tiek ievērots tirgus dalībnieku dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas un vienošanās aizliegums, kas noteikts Konkurences likumā un Līgumā par Eiropas Savienības darbību; 2) uzraudzīt Reklāmas likuma ievērošanu, ja pārkāpums reklāmas jomā rada vai var radīt būtisku kaitējumu konkurencei; 3) izskatīt iesniegtos ziņojumus par tirgus dalībnieku vienošanos un pieņemt lēmumus par tiem; 4) ierobežot tirgus koncentrāciju, pieņemot lēmumus par tirgus dalībnieku apvienošanos; 5) atbilstoši savai kompetencei sadarboties ar ārvalstu institūcijām; 6) atbilstoši savai kompetencei izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt Ekonomikas ministrijai tiesību aktu projektus; 7) informēt sabiedrību par Konkurences padomes darbību un pieņemtajiem lēmumiem, kā arī publicēt Konkurences padomes lēmumus oficiālajā laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un iestādes interneta vietnē; 8) sagatavot un sniegt atzinumus par Ministru kabinetā izskatāmajiem tiesību aktu projektiem, kuros tieši vai netieši skarti konkurences aizsardzības, saglabāšanas vai attīstības jautājumi; 9) Valsts vai pašvaldības uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) privatizācijas, reorganizācijas un demonopolizācijas gadījumos, ja nepieciešams, sniegt attiecīgajai institūcijai rakstveida priekšlikumus vai atzinumus par konkurences aizsardzības, saglabāšanas vai attīstības principu ievērošanu.
Secinājumos jānorāda, ka brīvā kapitāla brīvība Eiropas Savienībā ir neierobežota. Minētā regulējuma augstā liberalizācijas pakāpe ir pamatota ar Eiropas Savienības mērķi – brīvai kapitāla apritei jāpalīdz izveidot vienoto tirgu, papildinot citas brīvības – jo īpaši personu brīvu pārvietošanos, kā arī preču un pakalpojumu brīvu apriti. Tai arī jāveicina ekonomikas attīstība, ļaujot efektīvi ieguldīt kapitālu un veicināt eiro kā starptautiskas valūtas izmantošanu, tādējādi palielinot Eiropas Savienības nozīmi globālajos procesos. Protams, katram regulējumam ir izņēmumi, arī šai gadījumā ir iespējami pamatoti brīvā kapitāla aprites brīvības ierobežojumi, minēto paredz Līgums par Eiropas Savienības dibināšanu. Latvijā konkurences tiesību normatīvos aktus uzrauga Konkurences padome, kuras mērķis ir nodrošināt iespēju katram tirgus dalībniekam veikt ekonomisko darbību brīvas un godīgas konkurences apstākļos, kā arī veicināt konkurences attīstību visos tautsaimniecības sektoros sabiedrības interesēs. Tādejādi gan Latvijas, gan arī Eiropas Savienības konkurences tiesību regulējums un principi ir cieši saistīti ar brīvo kapitāla apriti un tā tiesiskajiem aspektiem.

Autora komentārsAtvērt
Atlants