-
Smēķēšanas ierobežošana Latvijas sabiedrībā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Problēmas apskats | 3 | |
Problēmsituācijas apraksts un problēmas definējums | 3 | |
Problēmsituācijas nozīmība | 5 | |
Līdz šim veikto mēģinājumu risināt problēmu apraksts un sekas | 7 | |
Ieinteresētās puses | 10 | |
Galvenās ieinteresētās puses | 10 | |
Ieinteresēto pušu mērķi, intereses un stratēģijas | 10 | |
Galvenās tendences tabakas nozarē | 12 | |
Rīcībpolitikas iespējamās alternatīvas/risinājumi | 15 | |
Alternatīvu/risinājumu apraksts | 15 | |
Pirmā alternatīva: Skolas loma smēķēšanas profilaksē | 16 | |
Otrā alternatīva: Darbs ar riska grupās esošajiem bērniem un jauniešiem | 16 | |
Trešā alternatīva: Darbs ar ģimeni smēķēšanas profilaksē | 17 | |
Nākotnes seku salīdzinājums iespējamajām alternatīvām | 18 | |
Ierobežojumi un citi ārējie faktori | 20 | |
Rīcībpolitikas rekomendācijas | 21 | |
Ieteiktās alternatīvas apraksts | 21 | |
Sasniegto rezultātu monitoringa un novērtēšanas nosacījumi | 23 | |
Literatūras saraksts | 25 | |
Pielikums | 28 |
Sasniegto rezultātu monitoringa un novērtēšanas nosacījumi
Sākumā uzstādītais rīcībpolitikas mērķis ir panākt krasu smēķēšanas ierobežošanu valstī, cenšoties šo problēmu izskaust jau skolā. Sasniegto rezultātu monitoringam nepieciešams novērtēt:
1. cik izglītojošo pasākumu pedagogiem tiek noorganizēts,
2. kurās skolās ieviestas sociālo zinību obligātās mācību stundas,
3. veicot ikgadējās aptaujas noskaidrot skolēnu izpratni un uzskatus par smēķēšanu, jāveic statistisko datu apkopojums par smēķēšanu un ar to saistīto seku analīzi.
Apkopojot visu šo informāciju, nepieciešama analīze par to:
1. vai informatīvo pasākumu veikšana un skolotāju izglītošana samazina smēķēšanas tendenci,
2. vai tas maina uzskatus par to jauniešu vidū.
Iespējamie blakusefekti un negaidītās sekas
Pievēršot pastiprinātu uzmanību ar smēķēšanu un citu atkarību izraisošo, kaitīgo ieradumu saistītajiem jautājumiem, nepamanītas var palikt cita veida problēmas. Turklāt, šāda veida pastiprināts informācijas daudzums var radīt tieši pretēju efektu- raisīt skolēnā interesi pamēģināt, to, kas ir aizliegts. Turklāt Latvijai raksturīga problēma ir tā, ka diezgan maz jauno pedagogu nāk strādāt skolās, lai gan šiem speciālistiem ir pilnvērtīgākas un jaunākās zināšanas par pedagoģisko darbu, bērnu un jauniešu psiholoģiju, un informācija par efektīvākajām un jaunākajām metodēm kā darboties ar šāda vecuma auditoriju. Turpretim vecākā gada gājuma pedagogiem, šāda veida zināšanas, kaut arī regulāri papildinātas semināros un papildus apmācības kursos, nav pilnīgas. Tādēļ var rasties problēma, ka jaunā informācija, un jaunais mācību saturs tiek metodiski nepareizi pasniegts, radot neparedzamu situāciju.
…
Viena no problēmām ir nesakārtotā nesmēķētāju sabiedriskā vide, kurā dzīvojam, otra - augstā mirstība, ar kuru saskaras smēķētāji