Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 15.02.2005.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Tiesiskas valsts galvenās pazīmes', 1.
  • Konspekts 'Tiesiskas valsts galvenās pazīmes', 2.
  • Konspekts 'Tiesiskas valsts galvenās pazīmes', 3.
  • Konspekts 'Tiesiskas valsts galvenās pazīmes', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Tiesiska valsts ir tāda valsts, kurā valda, balstoties uz likumu un atbilstoši likuma saturam. Likuma vara ir ne tikai konstitucionālais princips vai vērtība, kuru izsaka citi tiesiskie priekšraksti, bet arī faktiskais stāvoklis.
Tiesiskā valsts ir tāda valsts, kurā:
institūcijas tiek radītas, organizētas un kontrolētas atbilstoši likumam;
valsts institūciju kompetences regulē likums un vadošās iejaukšanās robežas patiešām ievēro valsts;
pārvaldes metodes, kuras lieto valsts aparāts un valdošā grupa, atbilsts likumam;
varas ļaunprātīga izmantošana vai valsts nelikumīgās darbības fakti ir samērā reti, bet, ja gadās, pilsoņi un to apvienības nav bezpalīdzīgas, tiem ir savu tiesisko interešu aizstāvības līdzekļi;
tiek ievērots formālā taisnīguma princips, kurš pauž, ka pret subjektiem, kuri izvirzīti uz jebkuras īpašības pamata, kas atzīta par pārāku (piem., vecums, dzimums, profesija), jāizturas vienādi; vienlīdzībai likuma priekšā, kura ir iespējama, pateicoties formālā taisnīguma principam, jābalstās uz tiesisko vienlīdzību jeb uz tādu likuma saturu, kurš nevienu nediskriminē un nerada privilēģijas;
likums ir atklāts, to izsludina atbilstoša laikā, lai visiem būtu vienlīdzīgas iespējas iepazīties ar tā saturu;
lai pilsoņi nebūtu bezpalīdzīgi, saskaroties ar likumpārkāpumiem no valsts puses, lai mazinātu nelikumīgu darbību šķietamību pašā likumā, ir daudzas institūcijas, kuras sauc par likuma varas garantijām. Institucionālās garantijas var iedalīt trijās kategorijās: iekārtas, likumdošanas un procesuālās kategorijās.
1.Iekārtas garantijas ir saistītas ar valsts formu, ar tās iekārtas īpašībām:
varas institūciju dalījums nozīmē savstarpēju kontroli un ierobežošanos no likumdošanas varas, izpildvaras un tiesu varas puses;
legālās opozīcijas brīvā darbība, kad tā var atklāti kontrolēt valdību un ietekmēt likumdošanas saturu, var noskaņot sabiedriskās domas kritiskos virzienus pret valdības politiku, ieteikt citas idejas nekā tās, kuras īsteno valdības politika, izvirzīt citas personas svarīgām lomām valsts struktūrā vai citas konstitucionālās kārtības koncepcijas.

Autora komentārsAtvērt
Atlants