-
Organizēšanas funkcijas būtība un saturs
Secinājumi
1. Organizēšana ir organizācijas resursu (ieskaitot cilvēku resursus) koncentrēšana un sadale, lai realizētu noteiktus plānus un sasniegtu organizācijas mērķus. Organizēšana iekļauj organizācijas struktūras veidošanu, kas palīdz darbiniekiem sadarboties kopējo mērķu īstenošanā.
2. Organizēšanas funkcija ir ļoti svarīga menedžmenta sistēmā, jo tā ir primārais mehānisms menedžeriem, lai aktivizētu plānus. Tā rada un saglabā attiecības starp visiem organizatoriskajiem resursiem, parādot, kuriem resursiem jābūt izmantotiem noteiktām aktivitātēm un kad, kur un kā tos izmantot.
3. Organizēšanas procesa 5 soļi – apsvērt plānus un mērķus; noteikt galvenos uzdevumus; sadalīt galvenos uzdevumus apakšuzdevumos; piešķirt resursus un norādes apakšuzdevumiem; izvērtēt organizēšanas stratēģijas īstenotos rezultātus.
4. Metodes, ko izmanto, lai organizēšanā ar vismazāko resursu ieguldījumu panāktu iespējami optimālu rezultātu – piegādes ķēzu vadība, aktivitātes bāzēta izmaksu vadība, pievienotās vērtības analīze, klientu attiecību vadība, visas kvalitātes vadības sistēmas – ISO, TQM un EFQM.
5. Organizēšanas procesa sastāvdaļas: darba dalīšana; vadības apjoma noteikšana; pilnvaru piešķiršana un atbildības pakāpes noteikšana; organizācijas centralizācija un decentralizācija.
…
Organizācijas ietver cilvēkus, mērķus un resursus. Lai šos elementus efektīvi apvienotu un veiktu ar tiem darbības, nepieciešams realizēt šādas funkcijas: plānošana; organizēšana; vadīšana; kontrole. Organizēšana ir organizācijas resursu koncentrēšana sadale un struktūras veidošana, lai efektīvāk izpildītu plānus. No organizēšanas definīcijas izriet: • organizēšana nozīmē cilvēku un citu resursu koncentrēšanu un sadali; • viens no svarīgākajiem organizēšanas virzieniem ir organizācijas struktūras izveide; • organizēšana ir nepieciešama, lai īstenotu dažādos organizācijas plānus. Lai īstenotu jebkuru plānu, nepieciešams, lai kāds to arī izpildītu. Mērķu noteikšana, stratēģijas izstrāde, metodes, pieejas, projekti, noteikumi – viss ir svarīgs, taču, ja netiek īstenots, pārvēršas par bezvērtīgu papīru kaudzi. Tāpēc, lai izvirzītos mērķus īstenotu, jāorganizē plānu izpilde, jākoordinē cilvēku darbība. Stratēģija nosaka, kas jādara, bet organizēšana, kā to izdarīt. Organizēšana ir organizācijas resursu (ieskaitot cilvēku resursus) koncentrēšana un sadale, lai realizētu noteiktus plānus un sasniegtu organizācijas mērķus. Organizēšana iekļauj organizācijas struktūras veidošanu, kas palīdz darbiniekiem sadarboties kopējo mērķu īstenošanā. Organizācijas struktūra ir organizācijas sadalīšana noteiktās nodaļās, dienestos u.c. atbilstoši organizācijas mērķiem. Organizācijas struktūra ir svarīga organizēšanas sastāvdaļa. Tas ir menedžmenta instruments, ko izmanto, lai koncentrētu resursus kāda mērķa/uzdevuma īstenošanai.