Vērtējums:
Publicēts: 18.12.2000.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Kardānpārvads', 1.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 2.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 3.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 4.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 5.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 6.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 7.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 8.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 9.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 10.
  • Referāts 'Kardānpārvads', 11.
Darba fragmentsAizvērt

Kardānpārvads dod iespēju pārvadīt griezes momentu starp transmisijas divu mehānismu mainīgā leņķī novietotām vārpstām, kuru rotācijas asis neatrodas uz vienas taisnes vai arī kustības laikā maina savu savstarpējo novietojumu. Tā, piemēram, pārnesumkārbu un sadales kārbu piestiprina rāmim nekustīgi, bet dzenošo tiltu pievieno rāmim ar atsperu starpniecību, tāpēc tā attālums līdz rāmim ceļa nelīdzenumu ietekmē mainās.
Automobilī ar diviem vai trim dzenošajiem tiltiem kardānpārvadu papildus uzstāda arī starp pārnesumkārbu un sadales kārbu. Tas nepieciešams, lai pārvadmehānismi neuzņemtu palielinātos spriegumus, kas rodas automobiļa rāmja deformācijas dēļ, automobilim pārvietojoties pa nelīdzeniem ceļiem.
Kardānpārvads sastāv no kardāniem un kardānvārpstas.
Pēc darbības principa izšķir asinhronos kardānus un sinhronos kardānus. Sinhronos kardānus pēc to konstruktīvā izveidojuma iedala ložu un ieliktņu kardānos. Kardānpārvadā atkarībā no tā garuma iebūvē divus, trīs vai četrus kardānus. Ja dzenošo un dzenamo vārpstu rotācijas asis krustojas leņķī, tad starp tām nevar būt tikai viens krusteņa kardāns. Kaut arī dzenošā vārpsta rotē vienmērīgi, dzenamā vārpsta šādā pārvadā rotē nevienmērīgi, tās leņķātrumus nepārtraukti mainās pēc sinusa likuma. Līdz ar to transmisijā rodas ievērojama dinamiskā slodze. Tādēļ vienu krusteņa kardānu pārvadā var lietot tikai tad, ja leņķis starp dzenošās un dzenamās vārpstas asu līnijām nepārsniedz 60. Ja šis leņķis ir lielāks par 60, tad jālieto divi krusteņa kardāni , dubultkardāns vai sinhronais kardāns. Ja ir divi krusteņa kardāni, abu kardānu dakšām, kuras pievieno kardānvārpstai, jābūt novietotām vienā plaknē. Divu kardānu darbības rezultātā neviemērīgā rotācija izlīdzinās un dzenamā vārpsta griežas vienmērīgi.
Kardānpārvadā iebūvē teleskopisko savienojumu, lai varētu mainīties attālums starp kardāniem. Kardānvārpstu izgatavo no kalibrētas plānsienu tērauda caurules ar samērā lielu diametru. Šāda vārpsta nodrošina kardānpārvada stingrību, samazina vibrāciju, dod iespēju attīstīt lielu griešanās frekvenci, neiestājoties rezonansei.
Krusteņa kardāns ir visplašāk lietotais kardāna tips. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants