-
Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgās un nepilnīgās konkurences tirgū
Monopoli un monopsoni. Dabīgie monopoli. Monopolisma ierobežošana. Monopols ļoti atšķiras no pilnīgās konkurences. Monopols ir tirgus struktūra, kurā darbojas tikai viens vienīgs uzņēmums, kas ražo vai pārdod visas viena veida produkta vienības noteikta tirgū. Citiem pārdevējiem nav iespējas iekļūt šajā tirgū.
Savukārt, monopolists pārdevēja attiecība uz dažādiem specifiskiem ražošanas resursiem vienlaikus arī vienīgais pircējs – monopsons. Monopsons cenšas nopirkt mazāku daudzumu par zemākām cenām, pastāvot konkurencei starp pārdevējiem.
Latvijā ir diezgan daudz dabīgu monopolu. Tas ir tāds tirgus dalībnieks, kam konkrētā tirgū ir ekonomisks izņēmuma stāvoklis, jo konkurences iespējas ir izslēgtas vai ierobežotas objektīvu iemeslu dēļ. Dabīgie monopoli parasti sastopami komunālajā saimniecībā, sakaru sistēmās, dažās transporta nozarēs, elektrības pārvadē. Dabiskie monopoli valstī ir nepieciešami. Speciāli orgāni nosaka dabīgo monopolu produkcijas un pakalpojumu tarifus. Latvijā visus dabiskos monopolus uzrauga Konkurences padome, tarifus regulē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas.
Monopolistiska konkurence slikti ietekmē uz daudziem tirgus procesiem. Ievērojot monopolu negatīvo iedarbību uz konkurenci, uz ekonomikas brīvu attīstību, jau XX gadsimtā beigās ASV tika pieņemts pirmais antimonopolu likums.…
Kādi ir konkurences veidi un tās klasifikācijas kritēriji? Dažādiem produkcijas veidiem ir dažāds pārdēvēju skaits. Piemēram, kosmētiku pārdod ļoti daudz uzņēmēju, bet motociklus pārdod tikai daži uzņēmumi. Tas ir tāpēc, ka eksistē dažādi konkurences veidi. Šodien tirgus sistēmu nevar iedomāt bez konkurences. Konkurence ir ekonomiska sacensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem, kas sacenšas viena veida vai aizstājamu preču ražošanā vai realizācijā. Konkurence motivē uzņēmējus attīstīt ražošanu un efektīvi saimniekot. Ir daudz kritēriju, kas iedala konkurenci veidos. Pirmkārt, tā ir iespēja ietekmēt tirgus cenas. Otrkārt, pārdevēju skaits, kas darbojas tirgū. Treškārt, tas ir pircēju skaits tirgū. Ceturtkārt, realizējamās produkcijas veids. Piektkārt, tie ir nosacījumi iekļūšanai kādā nozarē. Sestkārt, ārpus cenas konkurences apmēri.