-
Pirmsskolas vecuma bērna runas un valodas izpēte
Referāts10 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija, Psiholoģija
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Bērnu attīstības izpēte | 3 |
1.1. | Anketas dati | 3 |
1.2. | Ziņas par vecākiem | 3 |
1.3. | Ziņas par bērna agrīno attīstību | 3 |
2. | Bērnu runas un valodas attīstības izpēte | 4 |
2.1. | Komunikācija | 4 |
2.2. | Perifērā artikulācijas aparāta anatomiskā uzbūve un kustīgums | 4 |
2.2.1. | Lūpas, to uzbūve un kustīgums | 4 |
2.2.3. | Mēle, tās uzbūve, kustīgums | 5 |
2.2.4. | Cietās, mīkstās aukslējas un ūka | 5 |
2.2.5. | Mīmika, kustīgums, simetrija | 5 |
2.3. | Skaņu izrunas pārbaude | 6 |
2.4. | Fonemātiskās uztveres pārbaude | 7 |
2.5. | Vārdu krājuma pārbaude | 9 |
2.6. | Valodas gramatiskās uzbūves pārbaude | 10 |
2.7. | Saistītās runas pārbaude, izmantojot sērijas attēlus | 10 |
3. | Intelekta izpēta | 12 |
Secinājumi | 13 |
Secinājumi
1) Grūtniecības laikā nebija nekādu sarežģījumi, kā arī vecākiem nav iedzimtas patoloģijas, kas varētu ietekmēt bērna valodu un dzirdi.
2) Par cik notiek piena zobu maiņa, bērnam ir izrunāt atsevišķus vārdus, kuros ir skaņa „s”, varbūt pavisam nedaudz ir saīsināta zemmēles saite, jo nevarēja tik viegli izpildīt uzdevumu, kur mēle bija jāpaceļ uz augšu, bet skaņu „r” var izrunāt.
3) Iespējams ir nelieli centrālās dabas traucējumi, jo var piemiegt ar vienu aci tikai, kā arī grūtības sagādāja saraukt uzacis uz augšu.
4) Bērna fiziskā dzirde nav traucēta.
5) Uzmanīgi seko līdzi artikulācijai un atkārto vārdus pie sevis, lai pareizi saklausītu vārdos esošās skaņas.
6) Ja runājot netiek uzsvērta skaņa „ā” un „a”, „i” un „ī”, tad atsevišķos vārdos neatšķir šīs skaņas;
7) Bērnam vārdu krājums nav ļoti plašs, pārsvarā veido vienkārši nepaplašinātus teikumus, kuri sastāv no lietvārdiem un darbības vārdiem, ļoti maz lieto apstākļa, īpašības un vietniekvārdus, attēlos nepiemin arī krāsas.
8) Manuprāt, bērna vārdu krājums palielināsies līdz viņš iemācīsies lasīt un rakstīt, pagaidām viņš to vēl apgūst.
9) Neizprot sinonīmus un nevar tos nosaukt.
10) Ja attēls ir sarežģītāks, neizprot galveno domu, bet vienkārši apraksta notiekošo, kā pats uzskata.
11) Manuprāt, bērna intelekta līmenis ir atbilstošs viņa vecumam, bija ieinteresēts izpildīt šos uzdevumus, kas viņam likās interesantāki nekā pārējie, bez grūtībām tos izpildīja.
…
Darbs ir veikts ar pirmsskolas vecuma bērnu- 7 gadi! Ievākta informācija no vecākiem par bērna attīstību. Pārbaudīts perifērās artikulācijas aparāta uzbūve un kustīgums- mēle, zobi, lūpas, auklsējas, auka, sejas mīmika. Veika skaņas izrunas pārbaude, ar dažādiem vingrinājumiem, kas ir aprakstīti darbā, tāpat arī veikta fonemātiskās uztveres, vārdu krājuma, valodas gramatiskās uzbūves un saistītās runas pārbaude. Ir secinājumi.
Pielikumu nav.