Vērtējums:
Publicēts: 01.09.2014.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Starptautiskā tirdzniecība globālajā pasaulē', 1.
  • Konspekts 'Starptautiskā tirdzniecība globālajā pasaulē', 2.
  • Konspekts 'Starptautiskā tirdzniecība globālajā pasaulē', 3.
  • Konspekts 'Starptautiskā tirdzniecība globālajā pasaulē', 4.
  • Konspekts 'Starptautiskā tirdzniecība globālajā pasaulē', 5.
  • Konspekts 'Starptautiskā tirdzniecība globālajā pasaulē', 6.
  • Konspekts 'Starptautiskā tirdzniecība globālajā pasaulē', 7.
Darba fragmentsAizvērt

Ja pirmajās divās produkta dzīves cikla stadijās produkta izgudrotāj valstij ir salīdzinošas priekšrocības tā ražošanā, tad trešajā stadijā tās pāriet pie atdarinātāj valsts, uz kuru pāriet novecojošā modeļa ražošana. Preces eksports tiek nomainīts ar importu.
Tehnoloģiskā pārrāvuma teorija. Nevienmērības rezultātā zinātniski- tehniskie jaunievedumi progresē vienā no ražošanas nozarēm, kas sākotnēji izveidojas vienā vai vairākās vadošajās valstīs. Pateicoties esošajai situācijai šīs valstis konkrēta laika periodā ieņem monopolstāvokli pasaulē jauna produkta ražošanā un realizācijā. Tādā veidā preces sākotnējās ražotājvalsts pārākums ir radušā tehnoloģiskā pārrāvuma rezultāts atsevišķu valstu attīstības līmenī. Šāda situācija var ienest izmaiņas valsts ārējās tirdzniecības specializācijā, stimulējot to daļēji vai pilnībā atteikties no tradicionālās produkcijas izlaišanas, kuras ražošanā tai ir salīdzinošās priekšrocības, kā arī sākt ražot oriģinālo, pasaulē vēl neesošu produkciju.
Priekšroku līdzības teorija. Amerikāņu ekonomists S. Linders uzskata, ka starptautiskā tirdzniecība ar rūpniecības precēm tirdzniecības plūsmas virziens ir atkarīgs gan no pieprasījuma, gan piedāvājuma rakstura. Viņš izvirzīja hipotēzi par to, ka konkrētā valstī ražoto preču piedāvājums nesakrīt ar preču patērētāju dažādajām vēlmēm. Starptautiskā tirdzniecība ir līdzeklis ir iespēja iegūt no vietējā preču piedāvājuma „pazudušās” preces. Liela nozīme, izvēloties partnervalstis, ir dzīves līmeņa līdzībām un tam atbilstošiem dzīves standartiem. Šādās valstīs patērētāji cenšas patērēt līdzība asortimenta un kvalitātes preces, kas arī paskaidro rūpnieciski attīstīto valstu pārsvaru ārējā tirdzniecībā salīdzinājumā ar valstīm, kurām ir tāds pats ekonomiskās attīstības līmenis.

Autora komentārsAtvērt
Atlants