Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 27.04.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Tiesiskas valsts principa saturs', 1.
  • Konspekts 'Tiesiskas valsts principa saturs', 2.
  • Konspekts 'Tiesiskas valsts principa saturs', 3.
Darba fragmentsAizvērt

Lietā nr.03 – 05(99) “Par Saeimas 1999.gada 29.aprīļa lēmuma par Telekomunikāciju tarifu padomi 1.punkta un 4.punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1. un 57.pantam un citiem likumiem” – Satversmes 1.pants nosaka, ka “Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika.” No šā panta izriet virkne tiesiskas valsts principu, arī varas dalīšanas un likumības princips. Varas dalīšanas princips izpaužas valsts varas sadalījumā likumdošanas, izpildu un tiesu varā, ko realizē neatkarīgas un autonomas institūcijas. Šis princips garantē līdzsvaru un savstarpēju kontroli starp tām un veicina varas mērenību. No Satversmes 1.pantā ietvertā demokrātiskas republikas jēdziena izrietošais varas dalīšanas princips nav jāuztver dogmatiski un formāli, bet jāsamēro ar tā mērķi novērst varas centralizāciju vienas institūcijas vai amatpersonas rokās.
Tas, ka Saeimas lēmumā dots uzdevums Ministru kabinetam, nav pretrunā ar Satversmes 1.pantu, ciktāl saglabājas varas savstarpējās kontroles un līdzsvara attiecības un varas mērenība, kā arī tiek ievēroti citi tiesiskas valsts principi.
No augstāk minētā var secināt, ka, lai arī Satversme tieši neparedz gadījumus, kad tiesības uz taisnīgu tiesu varētu tikt ierobežotas, tās tomēr nav absolūtas. Katrā gadījumā ir izņēmumi, arī tiesību jomā, katrs gadījums tiek apskatīts un analizēts individuāli.
Satversmes tiesas spriedumi ļauj secināt, ka Latvijā tiek ievērots tiesiskas valsts princips.

Autora komentārsAtvērt
Atlants