Vērtējums:
Publicēts: 26.01.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Aleksandrs Dauge. Audzināšanas ideāls un īstenība', 1.
Darba fragmentsAizvērt

Audzinātāja jēdziens un būtība.
Keršenšteiners kā pirmo īsta paidagoga pazīmi min to, ka to viņa darbā vada pirmā kārtā simpātija un mīlestība uz cilvēkiem vispār, bet it īpaši uz jauniem, topošiem cilvēkiem, kā nākamiem vērtību nesējiem. Īsts paidagogs pieder pie sociālā cilvēku tipa, t.i. pie tā, kura dvēseles struktūrā dominē tieksme dzīvot ar cilvēkiem, tiem kalpot un viņu dēļ upuri nest. Visiem pazīstama taču ir Keršenšteinera – reālista slavenā tēze, ka ceļš uz ideālo cilvēku iet caur lietderīgo cilvēku. Šādu lietderību cilvēks taisni tad nesasniegs, ja audzināšanā pārāk stipri un vienpusīgi skaitīsies tikai ar viņa individuālām dāvanām un tieksmēm.
Mūsu paidagoģiskā prakse Pestalocija mācību apgaismojumā.
Pestalocija audzināšanas ideāls taču arī bij personība, īsts, pilnīgs un patstāvīgs cilvēks, arī viņš gribēja modināt radošas enerģijas, vingrināt spējas, izaudzināt valstij un sabiedrībai derīgus darbiniekus, cilvēkus ar tālu horizontu, ar plašu un sevī noslēgtu pasaules uzskatu. Daudzi no mums ir aizmirsuši, vai arī pietiekoši dziļi vēl nav izpratuši, līdz galam to vēl nav izdomājuši – kāda jēga, vērtība un varen liela loma audzināšanā piešķirama stingri pamatīgi metodiskam mācību darbam. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants