Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 03.03.2004.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 18 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 1.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 2.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 3.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 4.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 5.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 6.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 7.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 8.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 9.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 10.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 11.
  • Referāts 'Uzņēmuma uzvedības modelis oligopola apstākļos', 12.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    2
  Teorētiskā daļa    4
  Pētījuma daļa    7
  Secinājumi    10
  Izmantotā literatūra    11
Darba fragmentsAizvērt

Oligopols ir tirgus struktūra, kurā dažas relatīvi lielas firmas ražo vai pārdod visas vai lielāko daļu preču un pakalpojumu konkrētajā tirgū, bet jaunu firmu iekļūšanai šajā tirgū ir ļoti lieli šķēršļi.
Oligopoli ir varens ekonomisks spēks, kas veidojās 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā, kad notika uzņēmumu, arī lielu sabiedrību, apvienību dibināšana un to darbības izvēršana. Tās radās lielražošanas attīstības dēļ. Notika strauja resursu un ražošanas koncentrēšanās nedaudzu lielu uzņēmumu rokās. Lielie “trijnieki”, “četrinieki”, vai “piecinieki” kontrolē dažu nozaru produkcijas noteicošās daļas ražošanu, tirgu, cenšas ierobežot konkurenci un pārdošanas nosacījumus, lai gūtu lielu peļņu. Piemēram, 1918.g. ASV no apmēram 100 automobīļu firmām bija palikušas tikai 6, no kurām tikai 3 kontrolēja automobīļu ražošanu valstī – General Motors, Ford Motor Company, Crysler.
Oligopoliem pastāv daudzas formas. Vienkāršākās bija īslaicīgas vienošanās ar visdažādākajiem nosaukumiem – puli, korneri, konvencijas, ringi u.c. Vienošanās pastāvēja starp vienas nozares lielākajiem uzņēmumiem, par noteiktu cenu līmeni, maksimāli pieļaujamo ražošanas līmeni, tirgus sadali, patentu izmantošanu. Šo vienošanos mērķis bija nepieļaut cenu konkurenci, ierobežot preču piedāvājumu un tml. mainoties spēku samēram šīs vienošanās bieži vien ātri saira. Šobrīd pastāv daudzas oligopolu formas – karteļi, sindikāti, tresti, koncerni, konglomerāti.

Autora komentārsAtvērt
Atlants