-
Mācību traucējumi pirmsskolas un skolas vecuma bērniem
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Mācīšanās traucējumi | 4 |
1.1. | Mācīšanās traucējumu cēloņi | 5 |
2. | Mācīšanās traucējumu pamata tipi | 5 |
2.1. | Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms | 6 |
2.2. | Vizuālās uztveres traucējumi | 8 |
2.3. | Valodas signālu apstrādes traucējumi | 9 |
2.4. | Sīko kustību traucējumi | 10 |
Nobeigums | 12 | |
Literatūras un avotu saraksts | 14 |
Nobeigums
Svarīgi atcerēties, ka visi mācīšanās traucējumu veidi var izpausties ļoti dažādās pakāpēs. Daži traucējumi iespaido sekmes it visos priekšmetos, taču dažreiz trūkumi ir tik niecīgi un specifiski, ka to ietekme parādās pavisam šaurā diapazonā. Svarīgi arī atcerēties, ka mācīšanās traucējumi daļēji sakrīt un var izpausties neskaitāmās kombinācijās. Būtībā ikviens skolēns ar mācīšanās traucējumiem ir patiesi neatkārtojams – tā ir realitāte, kas padara diagnostiku un iejaukšanās pasākumus par īstu spēka pārbaudi.
Tomēr par mācīšanās traucējumu atšķirīgo veidu ilgtermiņa sekām ir iespējams izteikt dažus vispārējus secinājumus. Pirmkārt, visi mācīšanās traucējumi ir paliekoši; lai gan laika gaitā iespējams ievērojams uzlabojums, no tiem nav iespējams pilnīgi atbrīvoties vai tos „izārstēt”. Tādēļ skolēniem ar mācīšanās traucējumiem tāds vai citāds atbalsts nepieciešams visu skolas gadu laikā, lai gan šīs palīdzības apjoms un veids var mainīties.
Pirmajās klasēs palīdzība parasti ietver papildu laika nodrošināšanu un norādījumus, kas nepieciešami lasīšanas, rakstīšanas un rēķināšanas pamatiemaņu apgūšanai. Var sagaidīt, ka skolēni, kuriem ir viegli valodas traucējumi vai vienkārši vizuālās uztveres vai sīko kustību traucējumi, šajā laikā apmierinoši spēs apgūt šīs pamatiemaņas. Ja viņi spēj saglabāt motivāciju un pašpārliecību, tad ātri vien iemācās kompensēt to, kas vēl atlicis no viņu traucējumiem, un vidusskolā viņiem bieži vien nepieciešama tikai niecīga palīdzība.
Vecāki var daudz darīt, lai palīdzētu skolēniem ar mācīšanās traucējumiem. Viens no labākajiem paņēmieniem ir mudināt bērnus runāt un klausīties. Priekšā lasīšana bērniem veicina valodas izpratni, paplašina vārdu krājumu un attīsta iztēli. …
Ikvienam pedagogam savā darbā vai dzīvē būs nācies sastapties ar bērniem, kam skolā, sabiedrībā un dzīvē rada grūtības daudzveidīgas problēmas, kas tiek apvienotas grupā ar daudzveidīgu nosaukumu mācīšanās traucējumi. Tie ietver daudzas un dažādas mācīšanās grūtību formas, sākot ar uzmanības deficīta sindromu un beidzot ar sarežģītiem redzes un dzirdes uztveres un attiecīgās informācijas apstrādes traucējumiem. Visai traucējumu grupai ir kopīga viena iezīme – bērniem ir raksturīga neatbilstība starp normālu vai pat augstu intelektu un vājām sekmēm (vai vājākām sekmēm, nekā būtu sagaidāms ar šādu intelektu). Darbā apskatīti mācību traucējumi, to cēloņi, pamata tipi. Ir satura rādītājs.