-
Radošās darbības sekmēšanas iespējas rokdarbos 5-6 gadus veciem bērniem
TOP 500
| Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
| Ievads | 5 | |
| 1. | Radošās darbības attīstības rokdarbos 5-6 gadus veciem bērniem teorētiskie pamati | 7 |
| 1.1. | Radošās darbības jēdziens un komponenti | 7 |
| 1.2. | 5-6 gadus vecu bērnu raksturojums | 12 |
| 1.3. | Rokdarbu izmantošanas iespējas radošuma sekmēšanai | 17 |
| 2. | Radošās darbības attīstības rokdarbos izpēte | 21 |
| 2.1. | Pētījuma metodoloģija un dalībnieku raksturojums | 21 |
| 2.2. | Pētījuma gaita un rezultātu analīze | 26 |
| Secinājumi | 32 | |
| Ieteikumi | 33 | |
| Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 34 | |
| Pielikumi | 38 |
Mūsdienu sabiedrībā kļūst arvien pieprasītākas radošas personības, ar ko tiek saprasta
indivīda spēja radoši risināt daudzveidīgas problēmas, ar kādām viņš saskaras ikdienā, mācībās
un darbā. Tādēļ nav nejauši, ka radošums Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030.
gadam tiek minēts, ka izglītībai ir jābūt uz radošumu orientētai (Saeima, 2010). Pētnieki uzsver,
ka tieši radošums, kas izpaužas ne tikai mākslinieciskā darbībā, bet visās dzīves jomās, kļūst
vienu no 21.gadsimta pieprasītākajām pamatprasmēm – caurvijām, kas ļauj indivīdam
pielāgoties strauji mainīgajiem apstākļiem un meklēt labākos risinājumus daudzveidīgās
situācijās (Oliņa, Namsone, 2018).
Turklāt, kā liecina pētījumi, radošā darbība un radošums ne tikai ļauj cilvēkam vieglāk
pielāgoties mainīgām dzīves situācijām, bet arī veicina pozitīvu, optimistisku skatījumu uz
dzīvi un nākotni, kas attiecīgi nodrošina emocionālo komfortu stresa situācijās, mazina
pakļautību emocionālai izdegšanai, trauksmei, kas izglītības procesā negatīvi ietekmē arī
akadēmiskos sasniegumus (Conner, DeYoung, Silvia, 2018).
Ikdienas situācijās radošums un radošas personības jēdziens asociējas ar māksliniekiem
un māksliniecisko (radošo) darbību – glezniecību, tēlniecību, tomēr nepieciešams uzsvērt, ka
tā ir tikai daļa no radošuma izpausmēm. Radošums, radošs produkts ir inovatīvs un nozīmīgs –
tā ir ideja, kā risināt problēmu, jauna tehnoloģija, jaunā veidā izgatavots priekšmets. Tādējādi
radošums var būt gan mākslas, gan arī sadzīves priekšmets, akcents te drīzāk liekams uz radošās
personības iezīmēm – neatkarīgu un elastīgu domāšanu, uzdrīkstēšanos kaut ko izdarīt atšķirīgi
no citiem (Cropley, Cropley, 2010; Kalēja-Gasparoviča, 2020). …
Kvalifikācijas darbs “Radošās darbības sekmēšanas iespējas rokdarbos 5-6 gadus veciem bērniem” izstrādāts ar mērķi teorētiski izzināt un empīriski pamatot radošās darbības sekmēšanas iespējas rokdarbos 5-6 gadus veciem bērniem. Darba teorētiskajā daļā analizēts radošuma jēdziens, īpašu uzmanību pievēršot radošai darbībai un izdalot tās galvenos komponentus, kas izmantojam par radošās darbības izvērtēšanas kritērijiem. Sniegts 5-6 gadus vecu bērnu attīstības raksturojums kopveselumā. Nodaļas noslēgumā ir analizēts rokdarbu jēdziens, aplūkojot to tehnoloģiju mācību jomas satura apguves kontekstā. Empīriskajā daļā ir izstrādātas un īstenotas 8 tēmas, kas ietver bērnu radošās darbības īstenošanu rokdarbos. Izmantotā pieeja ļauj ievērojami uzlabot radošās darbības izpausmes visiem pētījuma dalībniekiem, kas ļauj pētījuma noslēgumā formulēt atbildi uz pētniecības jautājumu “Kā organizējamas rokdarbu nodarbības 5-6 gadus vecu bērnu radošās darbības sekmēšanai?” un izstrādāt ieteikumus pirmsskolas skolotājiem par rokdarbu nodarbību organizēšanu radošās darbības sekmēšanai pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Kvalifikācijas darba apjoms: 37 lpp., 3 attēli, 7 tabulas, izmantotas 46 literatūras vienības, pievienoti 3 pielikumi Atslēgas vārdi: radošums, radošā darbība, 5-6 gadus veci bērni, tehnoloģiju mācību
Materiāls ir PDF formātā.












































