Vērtējums:
Publicēts: 24.04.2007.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Pamatskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Gunāra Priedes lugas "Zilā" analīze/ konspekts', 1.
  • Konspekts 'Gunāra Priedes lugas "Zilā" analīze/ konspekts', 2.
  • Konspekts 'Gunāra Priedes lugas "Zilā" analīze/ konspekts', 3.
Darba fragmentsAizvērt

1.Nosaukt un raksturot lugas darba tēmu.
Lugas „Zilā” galvenā problēma ir sarežģītās attiecības starp dēlu un māti, kuras aizēno pagātnes pārdarījumi, sāpes un neuzdrīkstēšanās tuvoties viens otram. Lugas pamatā ir paaudžu konflikts starp māti Rasmu un dēlu Juri, kuras radušās jau tālā pagātnē. Juris bija audzis bagātā ģimenē, kurā viņam ticis dots pilnīgi viss, ko viņš vēlējās, lai gan pašu galveno, proti, mīlestību, kas viņam bija vajadzīga,- tā arī neieguva.
Gunāra Priedes darba centrā ir tēma par ģimenes traģēdiju. Tā ietver sevī gan traģisko autokatastrofu, gan vecāku neveiksmīgo dēla audzināšanu, kā arī iekšēju konfliktu starp māti un dēlu.
Problēmas ģimenē risinājušās jau sen, taču tikai tagad tās nāk augšpusē un parāda īsto būtību. Rasma un viņas vīrs ļoti kļūdījās audzinot savu dēlu, jo deva viņam tikai šo mantisko atbalstu un tieši tāpēc viņš izauga tāds, kuram interesēja tikai manta, viņš mīlēja iedzert un dižoties ar to, kā viņam nebija. Tieši tāpēc šī neveiksmīgā audzināšana vēlāk pavērsās pret pašiem vecākiem.
Latviešu mantojuma saglabāšana ir zīmīga problēma, kam šajā lugā arī autors pievērš uzmanību, jo kā atzīst Rasma: “Agrāk bija tāds princips, ka “Dainām” jābūt katrā mājā, bet vai tās kāds daudz lasīja, es šaubos.” Arī Vidvuds par dīvaino Jura aizraušanos ar folkloru saka, ka ko tādu viņš redz pirmo reizi, jo mūsdienās jaunieši aizraujas ar sportu, mūziku un ko tik vēl ne, bet nevis ar latvju dainām.




2. Raksturojiet lugas konfliktu.

Manuprāt viens no lielākajiem konfliktiem, kas pastāv, tas ir starp dēlu un māti. Varbūt ārēji tas citiem nemaz tā nav redzams, taču savā starpā šīe cilvēki gandrīz nemaz nekontaktējas.
Rasma cenšas palīdzēt Jurim izveseļoties, taču iekšēji viņa nedaudz tomēr vaino Juri pie notikušās traģēdijas.
Viņa nepalīdz veidot Jura emocionālo pasauli, sausi atbild uz viņa jautājumiem saistībā ar dainām, bet necenšās tās iztirzāt tālāk. Rasma ir atmetusi jekādu cenšanos labot savu dēlu. Viņa zin, ka nav pareizi savu dēlu audzinājusi, taču no vienas puses tagad nemaz necenšas viņu kaut nedaudz pāraudzināt, jo iespējams baidās, ka viņas patiesās emocijas var izlauzties uz āru.




3.Raksturojiet lugas uzbūvi.

Lugā mērķtiecīgi izmantoti galvenie Priedes dramaturģijai raksturīgie lugu uzbūves principi. Gandrīz nekad dramaturga iecerētais idejiski mākslinieciskais vispārinājums neizriet tikai no tiešā darbībā parādītiem notikumiem un tēlu attiecībām – ļoti būtisks ir pagātnē notikušais vai lugu darbības laikā aiz kulisēm notiekošais, par ko uzzināms tikai no atsevišķiem teikumiem vai pat mājieniem tēlu sarunās.
Iesākumā dramaturgs rada par tēliem vienu priekštatu, bet notikumu gaitā cilvēku patiesā būtība atklājas pilnīgi pretēja pirmajam iespaidam. Šī tēlu pārvēršanās, respektīvi, pakāpeniska īstās būtības atklāsme „ Zilajā ” veido spriegu, negaidītiem pavērsieniem bagātu psiholoģisko attiecību līniju.

Atlants