-
Produkts un produkta elementi
Jaunu produktu veidi
Lai gan katru gadu pirmo reizi tiek piedāvāti tūkstošiem jaunu produktu, mazāk nekā 10% no tiem ir patiešām jauni un inovatīvi. Ir iedalītas sešas jaunu produktu kategorijas:
• Pasaulē jauni produkti. Inovatīvi produkti, kas rada pilnīgi jaunu tirgu.
• Jaunas produktu līnijas. Jauni produkti, kas dod iespēju uzņēmumam pirmo reizi ienākt jau esošā tirgū.
• Esošu produktu uzlabojumi un izmainīti esošie produkti. Jauni produkti, kas sniedz uzlabotu veikumu vai lielāku uztverto vērtību, aizvietojot esošos produktus.
• Pārpozicionēšana. Esošie produkti, kas ir vērsti uz jauniem tirgiem vai tirgus segmentiem.
• Cenu samazināšana. Jauni produkti, kas sniedz līdzīga līmeņa veikumu par zemāku cenu.
Pasaulē jaunu produktu kategorija ietver vislielākās izmaksas un risku, jo šie produkti ir jauni gan uzņēmumam, gan tirgum, tādējādi nav iespējams būt drošiem par patērētāju pozitīvu reakciju. Tieši tādēļ lielākā daļa jaunu produktu ieviešanas aktivitāšu ir esošo produktu uzlabošana.
Jauni produkti ir neveiksmīgi lielā skaitā gadījumu. Daži no jaunu produktu neveiksmju iemesliem ir: augsta līmeņa vadītājs virza sev patīkamu ideju, neskatoties uz negatīviem tirgus pētījumu secinājumiem; ideja ir laba, bet tirgus izmērs tiek pārvērtēts; produkts nav labi izveidots; produkts tiek nepareizi pozicionēts, neefektīvi reklamēts vai tam ir noteikta pārāk liela cena; produkta attīstīšanai nepieciešamās izmaksas ir lielākas, nekā plānots; konkurenti darbojas aktīvāk, nekā iepriekš paredzēts.
…
Produkts ir tādu īpašību un labumu kopums, ko var piedāvāt tirgū un kas apmierina apmaiņas procesa abas puses. Produkts ir gan materiāli objekti, gan pakalpojumi idejas, uzņēmumi utt. No mārketinga viedokļa, var runāt par trim produktu līmeņiem. Pirmais līmenis ir produkta lietošanas vērtība. Kas tiek pirkts, kādu labumu no šī produkta patēriņa gūst pircējs? Šos jautājumus risina produkta plānošanas un izstrādes pirmajā līmenī.00000000000000000000000000000000000000000000000000000000. Patēriņā gūstamais transformējas konkrētā produktā, kuru var taustīt, redzēt, dzirdēt utt. Tas veido produkta izstrādes otro līmeni, kurā svarīgākais ir tās produkta īpašības, ko cilvēks uztver ar maņu orgāniem. Šīs produkta īpašības izpaužas dažādi: • Kvalitāte • Raksturīgas iezīmes • Izskats • Produkta marka • Iesaiņojums Uzņēmumam pārdošanā jāņem vērā visa produkta lietojamā (patērējamā) vērtība, bet ne tikai produkts tā materiālajā veidā. Mūsdienu pasaules tirgū konkurence starp uzņēmumiem notiek ne tik daudz ar saražotājiem produktiem, kā ar papildus labumiem, kurus pircējs saņem iesaiņojuma, servisa, piegādes, dažādu pakalpojumu, izdevīgu kredīta noteikumu u.c. veidā. Tēlaini runājot, ar servisu piepildīts produkts to paceļ trešajā līmenī.