Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 22.12.2008.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 10 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Donatello', 1.
  • Referāts 'Donatello', 2.
  • Referāts 'Donatello', 3.
  • Referāts 'Donatello', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Viens no dižākajiem sava laika tēlniekiem bija Donatello (Donato di Niccoli di Betti-Bardi). Sava laika mākslā bija īsts novators. Atmetis vēlīnā trečento tradīcijas, viņš bija gan idejiskā satura, gan arī tēlniecības māksliniecisko izteiksmes līdzekļu aizsācējs. Donatello radītie tēli ir vispusīgi attīstītas personības, humānistiskā ideāla pirmais iemiesojums, tie ir spilgti individualizēti un atspoguļo bagātīgu garīgo dzīvi. Balstīdamies uz rūpīgu dabas studēšanu un prasmīgi izmantojot antīkās tradīcijas, Donatello bija pirmais no renesanses meistariem, kas prata atrisināt firgūras stabila nostatījuma problēmu, atveidot ķermeņa organisko viengabalainību, tā smagumu, masu. Viņa daiļrade pārsteidz ar jauno pasākumu daudzveidību. Savos stājdarbos Donatello pirmais no renesanses māksliniekiem sāka rādīt kailu ķermeni, viņš lika pamatus skulpturālajam portretam, atlēja pirmo bronzas statuju, mēģināja risināt brīvi stāvošas grupas problēmu. Viņš piedalījās lineārās perspektīvas izstrādāšanā un izmantoja to savos darbos. Donatello daiļradē aizsāktās problēmas ilgu laiku noteica tēlniecības attīstību Eiropā.

Donato di Niccoli di Betti-Bardi piedzima 1386. gadā Florencē, viņš bija amatnieka – vilnas kārsēja dēls, lai gan Donatello bija ievērojamas Bardi dzimtas atzars, viņš uzauga diezgan plebejiskā atmosfērā. Mācījies pie Florences tēlniekiem Nanni di Banko un Lorenco Giberti. Sākot ar 1404.gadu, viņš piedalījās Sv. Marijas Ziedu baznīcas izdaiļošanā. Laikposmā no 1404 – 1407 pievienojas mākslinieku darbnīcai pazīstama bronzas skulptora Lorenzo Giberti vadībā.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants