-
Cenu politika, tās īstenošana
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1 | Cenu politika un taktika | 4 |
2 | Cenu veidošanas stratēģijas | 8 |
2.1 | Cenu stratēģijas | 8 |
3 | Cenu veidošana uzņēmumā „Ljuvek” | 10 |
4.1 | Firmas “Ljuvek” cenu veidošanas princips | 12 |
4.2 | Firmas “Ljuvek” cenu veidošanas metode | 12 |
4.3 | Firmas “Ljuvek” cenu veidošanas stratēģija | 14 |
Uzņēmēja cenu politika atspoguļo uzņēmēja kā izejvielu pircēja un preču pārdevēja intereses. Cenu politika tiek izstrādāta pārsvarā savu produktu pārdošanai. Šī politika atšķiras no valsts cenu politikas, jo pārstāv ražotāja intereses.
Uzņēmēja cenu politikas galvenais mērķis – ar cenu starpniecības palīdzību iegūt no savas uzņēmējdarbības pēc iespējas lielāk ekonomisko efektu.
Ekonomiskie efekti mēdz būt:
ekonomiskā peļņa,
minimālie zaudējumi.
Saimnieciskās darbības laikā uzņēmējs, atbilstoši situācijai, izstrādā cenu politiku konkrētiem gadījumiem.
Galvenie šādi gadījumi un konkrētie cenu politikas veidi ir:
1.Cenu politika principiāli jaunu preču ražošanai.
Uzņēmējs piedāvā preci, kurai tirgū nav analogu un kura agrāk šai tirgū nav bijusi (piem., jauni medikamenti, elektronika, sadzīves priekšmeti u.c.).
Cena politika paredz divas galvenās pieejas:
a)sākumā preci pārdot par zemu cenu un vēlāk to paaugstināt. Šo pieeju var izmantot, ja
sākot ražot produkciju ir liels ražošanas apjoms,
ražošanas izmaksas ir tipveida un to līmenis izlaides sākumā posmā būtiski neatšķiras no izmaksām tālākajā gaitā.
Reāli šāda situācija būs gadījumos, kad šis produkts ir jauns esošajā tirgū, bet jau labu laiku tiek piedāvāts citos tirgos (ārzemēs).
Mērķis – lai pircēju ātrāk iepazītos ar jauno preci.
Kad pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, cena tiek paaugstināta, lai gūtu lielāku peļņu.…
Katram uzņēmējam viens no svarīgākajiem jautājumiem, plānojot un veidojot savu uzņēmējdarbību ir, vai tās darbība atmaksāsies un nesīs tam peļņu. Viens no pamatfaktoriem, lai to varētu noteikt un aprēķināt, ir preces cena. Citiem vārdiem - nauda, kādu pircējs ir ar mieru maksāt par preci. Cenai jāatbilst patērētāju vajadzībām, citādi pircēji dos priekšroku konkurentu precei. Preces cena veidojas tirgū, no pieprasījuma un piedāvājuma savstarpējās attiecības, bet to iespaido daudz un dažādi faktori. Uzņēmējam jāņem vērā šo faktoru iedarbība, jāizpēta tirgus, un visas iespējas kā ietekmēt cenu veidošanos. Pareizi jānosaka uzņēmuma cenu veidošanas politika un stratēģija. Parasti uzņēmējs savas preces cenas kalkulāciju uzsāk ar izmaksām, tad pieskaita noteiktu peļņas procentu. Šādi izkalkulēta cena bieži vien nav konkurētspējīga un uzņēmējs var nonākt strupceļā. Lai šāda situācija neizveidotos, uzņēmējam jāizpēta dažādās cenu veidošanās metodes, jāizvēlas cenu politika un stratēģija, ar kuru palīdzību var noteikt konkrētās preces cenu. Un jāizvēlas tādu metodi, lai spētu apmierināt paša uzņēmēja intereses un ieinteresētu pircējus.