-
Saskarsme un psihes procesi
Sazinoties, komunicējot ar cilvēku, lai sanāktu laba un izdevusies komunikācija, mums ir jāsaprot kā ar viņu komunicēt, ir jāizprot viņa vecums, viņa dzīves uztveres, viņa sabiedriskais stāvoklis. Paskatīsimies, kā ir komunicēt ar jaunieti, studentu.
Jebkurai, neatkarīgi šajā gadījumā vai jaunietis, vai bērns, vai cilvēks gados, viņam vienmēr būs Ego („ES”). Sevis pašapliecināšanās, sava personība un savs Es, kas stāvēs visam pāri. Šajā stāvoklī ir raksturīgs loģiska un racionāla domāšana (Z. Freida domas) 1. Ēriks Hombergs Ēriksons arī piekrīt Freidam par personības stāvokli – Ego. Tomēr atšķirība no Freida Ēriksons uzskata, ka Ego attīstās visas dzīves laikā. 2 Pēc viņa domām jaunībai, studentu gadiem ir raksturīgs – ka jaunieši tic saviem spēkiem, ka arī, ka viņiem ir taisnība un viņu vārdos skan pareizība. Raksturīga ir ar lojalitāte pret citiem un citu teikto, viņiem tik jābūt pārliecinātiem. Tomēr šajā cilvēka stadijā ir raksturīgs identitātes meklēšana – lomu difūzija.
Studējošajai jaunatnei – kurai nākas saskarties ar ļoti saspringtu darba veidu, kā mācīšanās un studēšana. …
Ikdienā mēs katrs sevi uzskatām par personību. Tomēr vai mēs paši izprotam šī vārda nozīmi un vai paši apzināmies, kas mēs esam par personībām. Mēs bieži uzskatam, ka cilvēks ir personība, ja viņš uz citu fona atšķiras, izceļas ar kaut ko neparastu un izcilu. Personība – individualitātes ārēja izpausme. Šo teikumu mēs varētu saprast kā apkārtējie cilvēki uztver šo cilvēku un kādu iespaidu un arī ietekmi viņš uz viņiem spēj atstāt. Ir kļūdains priekšstats, ka cilvēka personību veido apkārtējo cilvēku uztvere un domas par viņu, kā arī citu cilvēku radītais iespaids, jo patiesībā cilvēka personība veidojas jau tad, kad viņš vēl nav ticis šajā pasaulē (atrazdamies mātes miesās). Pat zīdaiņi, lai arī ir tikai dažus mirkļus pabijuši starp cilvēkiem jau izrāda savu raksturu, savu personību, kuru viņi vel ne no viena nav iemācījusies, šī cilvēku personība ir veidojusies pati.