-
Lēmumu pieņemšanas process un metodes
Informācijas sistēma ir cilvēku, darbību un resursu kopums, kas vāc, apkopo, analizē, apstrādā, nosūta un uzkrāj uzņēmumam nepieciešamo informāciju. 1
Problēmas precīza formulēšana. Pamatojoties uz savākto informāciju, problēma jāformulē precīzi un reāli. Menedžera vai organizācijas rīcībā ir ierobežoti resursi, taču daudzu problēmu cēloņi meklējami ārpus organizācijas. Līdz ar to arī lēmumu pieņemšanas iespējas ir ierobežotas. Menedžerim precīzi jānosaka ierobežojumi (ko viņi var, ko nevar) un tikai pēc tam jāpāriet uz nākamo lēmumu pieņemšanas posmu (alternatīvu izstrāde).
Pieņemot, ka mērķis ir zināms un problēma ir precīzi formulēta, var uzsākt dzīvotspējīgu alternatīvu izstrādi. Gandrīz vienmēr katram darbības virzienam ir alternatīvas. Ja tiek uzskatīts, ka ir tikai viens veids, kā sasniegt mērķi, tas var būt arī sliktākais. Ja var domāt tikai par vienu darbības virzienu, tad ir skaidrs, ka nav pietiekami domāts.
Spēja izstrādāt alternatīvas bieži ir tikpat svarīga, kā noteikt efektīvāko no tām. No otras puses, radoša izdoma, pētījumi un veselais saprāts bieži vien var atklāt tik daudz alternatīvu, ka visas nevar pat adekvāti novērtēt. Šādā situācijā menedžerim ir nepieciešama palīdzība un, izvēloties labāko alternatīvu, tā ir ierobežojošie un stratēģiskie faktori.
Ja piemērotas alternatīvas ir atrastas, nākošajā posmā tās ir jānovērtē un jāizvēlas viena, mērķa sasniegšanai vispiemērotākā. Tas ir galīgā lēmuma pieņemšanas svarīgs posms, lai gan lēmumu var pieņemt arī citos posmos.…
Jebkuras cilvēka darbības pamatā ir lēmumu pieņemšana. Organizācijas vadītājs pieņem konkrētus lēmumus visos līmeņos. Šo lēmumu pareizība vai aplamība var liktenīgi ietekmēt organizācijas darbību, tās dzīvotspēju neatkarīgi no tā, kuru jomu skar pieņemtais lēmums. Tāpēc ir svarīgi, lai ikviens vadītājs nemitīgi pilnveidotu savas spējas pieņemt lēmumus. Šo lēmumu nozīmīgums, kvalitāte un gaidāmās sekas ir galvenie kritēriji profesionālo spēju izvērtēšanā. Efektīvas vadīšanas pamatā ir optimāls resursu izlietojums. Jebkurš vadītājs ir atbildīgs par organizācijas īpašumu, un tas, kā viņš izmanto resursus, ir viņa galvenais uzdevums un pamats viņa darbības vērtējumam. Pirms resursi tiek izmantoti, ir jāizvēlas labākā iespēja, kā to darīt. Tikai pēc tam, kad lēmums ir pieņemts, var sākt plānot, veidot darbības stratēģiju un noteikt darbības galvenos virzienus. Lēmums ir darbinieku grupas vai atsevišķa darbinieka darbības rezultāts. To raksturo savlaicīgums, pilnīgums, pamatotība un citi kvantitatīvi un kvalitatīvi parametri. Menedžeri visos organizatoriskajos līmeņos pēc alternatīvu analīzes pieņem dažnedažādus lēmumus. Šo lēmumu tehnoloģiskā, ekonomiskā un sociālā nozīme palielinās, jo lielākas kļūst ražotnes, dārgākas izejvielas, materiāli un darbaspēks. To neracionāla izmantošana rada ievērojamus zaudējumus. Tāpēc ir ļoti svarīgi attīstīt menedžera lēmumu pieņemšanas prasmi, par kuru var spriest pēc pieņemto lēmumu efektivitātes un nozīmīguma organizācijas mērogā. Lēmumu pieņemšana ir problēmas atklāšanas, alternatīvu novērtēšanas, optimālās alternatīvas izvēles un problēmas risināšanas process.