-
Starptautisko pārvadājumu tiesiskais regulējums: aviopārvadājumi
2011. - 2015. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
Čikāgas konvencija | 4 | |
Varšavas konvencija un tās Hāgas protokols | 5 | |
Gaisakuģa, tā apkalpes un pasažieru tiesiskais statuss | 7 | |
Latvijas divpusējie līgumi par gaisa sakariem | 9 | |
Secinājumi | 11 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 12 |
Secinājumi
1. Čikāgas konvencija atzīst, ka katrai valstij ir pilnīga un ekskluzīva suverenitāte attiecībā uz gaisa telpu virs tās teritorijas.
2. Katra valsts atbilstoši Čikāgas konvencijas principiem apņemas veikt pasākumus, lai ikvienas valsts gaisakuģis, ka slido tās teritorijā, ievēro dotajā vietā pastāvošos noteikumus, kuri regulē gaisakuģu lidojumus un manevrēšanu, un saukt pie atbildības tās personas, kuras tos pārkāpj.
3. Varšavas konvencija noteic vienotas normas par pārvadājuma dokumentiem, pārvadātāja atbildību, prasības par kaitējumu iesniegšanu un jurisdikciju.
4. Konvencija tās 1955.gada Hāgas protokola redakcijā veido tiesisko režīmu starptautiskajai atbildībai kā dalībvalstu publiskās politikas sastāvdaļu. Varšavas konvencija tiek piemērota visiem starptautiskajiem personu, bagāžas vai preču pārvadājumiem, kas tiek izdarīti ar īrētiem lidaparātiem.
5. Gaisa kuģa statusa jautājumi starptautiskajās tiesībās ir samērā vāji izstrādāti, un to galvenokārt nosaka nacionālā likumdošana. Latvijas likumdošanā šos jautājumus reglamentē 1993.gada Likums par aviāciju.
…
Starptautisko aviopārvadājumu un gaisa satiksmes regulējums ir ļoti būtiska ikvienas valsts ikdienas sastāvdaļa. Svarīgi, lai gaisa satiksmē tiktu ievērota noteikta kārtība un principi, kuri regulē gaisa satiksmi un aviopārvadājumus. Valsts pilna un ekskluzīva suverenitāte pār tās gaisa telpu ir vadošais starptautisko gaisa tiesību, arī gaisa pārvadājumu, princips, jo tas nosaka arī citu speciālo principu būtību. Šis ir būtiskākais aviopārvadājumu princips, kuru ievērošanai tiek pieņemtas konvencijas un slēgtie starptautiskie līgumi. Uzsveru, ka būtiski tos iekļaut valsts nacionālajā likumdošanā. Valstis, pievienojoties konvencijām, apņemas veikt dažādus pasākumus, ievēro konkrētajā gaisa teritorijā pastāvošos noteikumus, kuri regulē gaisakuģu lidojumus un manevrēšanu. Darba mērķis ir izpētīt starptautisko aviopārvadājumu tiesisko regulējumu un noskaidrot to būtiskākos uzdevumus.