-
Apdāvināta bērna attīstība pirmsskolā
Apdāvinātības iedalījums:
vispārējās intelektuālās spējas;
Tās nepieciešamas daudzu darbības veidu izpildei:
spējas kritiski domāt;
spējas izteikties;
spējas izteikt motivāciju;
spējas piedalīties diskusijās;
spējas risināt dažādus uzdevumus utt.
specifiskās akadēmiskās spējas;
Tās izpaužas tikai atsevišķos darbības veidos un nosaka to izpildes īpatnības. Tās ir spējas ar māksliniecisku ievirzi (dejošana, zīmēšana u.c.)
Apdāvinātībai piemīt kvalitatīvākais un kvantitatīvākais lieluma raksturojums. Kvalitatīvais raksturojums pauž cilvēka psihes iespēju specifiku, apdāvinātības īpatnības izpausmi konkrētā darbības jomā. Kvantitatīvais raksturojums pauž apdāvinātības spilgtuma pakāpi.
kreatīvā domāšana;
Apdāvinātie domā citādi, domāšanas esošo stereotipu nomaiņa, spējas ieraudzīt un redzēt priekšmetos jaunas kombinācijas, veidot jaunas sakarības starp elementiem.
līderības spējas;
Apdāvinātie bērni ar augstu pašcieņu izvirza par mērķi sev dažādus uzdevumus, arī ir spējīgi ieņemt līdera lomu pārējo vienaudžu vidū. Rodas arī saskarsmes problēmas, sociālās pieredzes dēļ. Viņus interesē ietekmes gūšana, griba darboties un gūt sekmes. Tā bērni iepazīst sevi darbībā un kļūdoties.…
Apdāvinātie bērni – spējīgi, talantīgi audzēkņi, kuru spējas un sasniegumi ievērojami pārsniedz normatīvus, kas raksturīgi viņa vecumam. Apdāvināts bērns = augsta kreativitāte + augsta motivācija + intelektuālās spējas virs vidējā līmeņa. Apdāvinātība – individuāli kognitīvs, motivēts un sociāls potenciāls, kas ļauj sasniegt augstus rezultātus vienā vai vairākās jomās, intelekts, jaunrade, sociālā kompetence, mākslinieciskās, psihomotorās spējas. Mēs dzīvojam 21. gadsimtā. Pasaule ir mainījusies. Arī bērni ir citādi. Katrs bērns ir ienācis šajā pasaulē pavisam citāds nekā otrs – neatkārtojams, ar savu talantu un izaicinājumu. Mēs pieaugušie – vecāki, pedagogi, sabiedrība vērojam šo bērnu atšķirības, pieciešam vai pieņemam tos. Vai piemīt mums, pieaugušajiem spējas saskatīt un ieraudzīt katra bērna īpašās vajadzības un apmierināt tās? Tas ir būtisks jautājums. Mūsu kopīgais mērķis ir sagatavot bērnus skolai un tālāk dzīvei. „Kaut gan bērni piedzimst ar savu „iekšējo plānojumu”, kas nosaka viņu sūtību, viņiem nepieciešama vecāku (skolotāju) atzīšana, mīlestība, atbalsts, atvēlētais laiks un uzmanība, lai attīstītu iekšējo potenciālu.” Saskarsmes jomā ar šiem bērniem jāmeklē jaunas audzināšanas metodes, lai dotu viņiem rīcības brīvību, attīstīt dotības, kā arī atbrīvoties no negatīvām izpausmēm un vājībām. Psiholoģijā uzskati par bērnu apdāvinātību ir dažādi, kā arī pētījumu rezultāti nav viennozīmīgi.