2011. - 2015. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | BĒRNA TIESĪBAS UZ IZGLĪTĪBU: JĒDZIENS UN BŪTĪBA | 8 |
2. | BĒRNU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS TIESISKĀ REGULĒJUMA VĒSTURISKĀ ATTĪSTĪBA | 14 |
3. | VALSTS UN PAŠVALDĪBU LOMA BĒRNU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS JOMĀ | 21 |
3.1. | Pašvaldību institucionālā sistēma | 22 |
3.2. | Pašvaldību pienākums nodrošināt bērna tiesības | 25 |
Nobeigums | 28 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 31 |
NOBEIGUMS
Šajā darbā autore fokusējās uz bērnu izglītības pieejamības kvalitatīvāku nodrošinājumu. Līdz ar to pirmkārt autore apskatīja jēdziena bērns un izglītība skaidrojumus, lai izprastu to būtību un ko tie sevī ietver gan no psiholoģiskā un pedagoģiskā viedokļa, gan no likuma izpratnes. Analīzes rezultātā, autore nonāca pie secinājumiem, ka bērns ikdienas izpratnē ir persona starp dzimšanas un pubertātes stadiju, kura attīstība ir atkarīga no bērna un vecāku mijiedarbības. Turpretī no likumiskā viedokļa tā ir persona, kura nav sasniegusi astoņpadsmit gadu vecumu, izņemot likumā noteiktajā gadījumā un tā atrodas valsts īpašā aizsardzībā. Bērna tiesības ar likumu tiek zināmā mērā ierobežotas, jo tam nav pilna rīcībspēja un tiesībspēja, bet, ņemot vērā, ka ar likumu bērns ir atzīts par īpaši aizsargājamu, tam ir piešķirtas specifiskas tiesības, kuras ir atrunātas gan nacionālajos, gan starptautiskajos tiesību aktos.
Otrs jēdziens, ko autore analizēja, bija izglītība. Izglītība ir ļoti svarīgs dzīves posms, kurā bērns iemācās pakāpeniski kontrolēt savas psiholoģiskās spējas, iegūst pamatprasmes un pamatu turpmākajai dzīvei. Uz izglītības pamata tiek veidota patstāvīga turpmākā dzīve. Tā ir neatņemama pieredze un zināšanu kopums, ko pašvaldības nodrošina ar savu iestāžu un amatpersonu starpniecību.
Pēc iegūstās jēdzienu analīzes, autore pievērsās vēsturiskajam aspektam. …
Darba autore informācijas gūšanai izmantoja Latvijas Republikas Satversmi, Izglītības likumu, Bērnu tiesību aizsardzības likumu un likumu Par pašvaldībām, MK informatīvo ziņojumu un politikas plānošanas dokumentus, Tiesībsarga ziņojumus, un Administratīvā rajona tiesas spriedumus saistībā ar bērnu tiesībām uz izglītību, Ievas Johansones LU promocijas darbu par ‘’Kvalitatīvas sākumizglītības iespēju vienlīdzība Latvijā’’, Ritas Kiseļovas LU promocijas darbu par ‘’Latvijas pamatizglītības kvalitātes starptautiskas novērtēšanas rezultāti un analīze kā informatīvā bāze izglītības vadības lēmumu pieņemšanai’’, Arta Stucka LU promocijas darbu par ‘’Latvijas pašvaldību sistēmas pilnveidošanas aktuālie valststiesību jautājumi’’, kā arī citus interneta resursus.