• Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums

     

    Konspekts4 Ekonomika

Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 23.11.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 1.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 2.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 3.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 4.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 5.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 6.
Darba fragmentsAizvērt

Profesors G.Lībermanis pieprasījuma līkni raksturo sekojoši. Pieprasījuma grafikā līkne D(demand- pieprasījums) veidojas krustpunktu P(cenas) un Q(daudzuma) savienojumos. Dārgas preces krustpunkts tiecas pa kreisi uz augšu, savukārt lētas preces krustpunkti atrodas pa labi uz leju. Ja vajadzība ir neatliekama, ieekonomējot uz citu preču patēriņa, tā tiek pirkta par augstāko cenu. Līdz ar to parādās ienākuma efekts, kurš raksturo patērētāju pirktspēju atkarīgi no to ienākumu daudzuma. Turpretim aizstāšanas efekts raksturo situācijas, kurās vienu un to pašu vajadzība ir iespējams apmierināt izmantojot citas preces.6
Pieprasījumu likumu ietekmē dažādi faktori:
1)patērētāju ienākumu izmaiņas;
5) pircēju skaits;
2)radniecīgās jeb aizvietotājpreces cena; 6) gaidāmās cenu izmaiņas nākotnē;
3)komplektējošo preču cenas;
7) klimatiskie apstākļi;
4)patērētāju gaume;
8) vadības administratīvie pasākumi.

Lai varētu eksistēt pieprasījumam ir jāpastāv arī preču piedāvājumam, kuru attiecīgajā tirgus sfērā garantē ražotājs vai to piegādātājs. G.Lībermanis raksta, ka piedāvājums ir pārdevēju, ražotāju un tirgotāju ekonomiskā uzvedība, kas atspoguļo centienus pārdot noteiktu preču daudzumu konkrētā laika periodā atkarībā no to cenām un ārpuscenas faktoriem.8 Piedāvājumu raksturo piedāvājuma likums: ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet preces cena pieaug, tad tās piedāvātais daudzums arī palielinās, un otrādi.9 Piedāvājuma likums tiek atainots grafikā, kas ataino preču daudzumu, kuru piedāvā ražotāji tirgum, un to cenu konkrētam laika periodam. 10

Autora komentārsAtvērt
Atlants