Secinājumi
Rakstot šo referātu, es uzzināju svarīgas lietas, kas saistās gan ar tirgus cenu un tās funkcijām, gan pieprasījuma likumu un tā ekonomisko pielietojumu.
Es secināju, ka cena nav tikai papīra gabaliņš ar ciparu, kas nosaka konkrētās preces vērtību. Cena ir konkurences instruments, kas nosaka uzņēmuma konkurētspēju. Ar to var gan pievilināt, gan atbaidīt potenciālos klientus. Cena parāda arī izmaiņas cenu attiecībās tirgus ekonomikā un rada stimulus resursu izvietošanai vai pārdalei. Vēlreiz apstiprinājās mans pieņēmums par to, ka cilvēki vienmēr cenšas taupīt savus resursus. Pārdevēji cenšas savus ražojumus pārdot par dārgāku naudu, kas ļauj viņiem gūt lielāku peļņu, bet pircēji vienmēr cenšas iegādāties lētākas preces. Protams, ka jebkurš pircējs labprātāk pirks pienu, kura cena ir 30 santīmi, ne kā to pašu pienu, kura cena ir 50 santīmi. …
Cilvēka vajadzības vienmēr ir bijušas neierobežotas, tomēr resursi – ierobežoti, tāpēc jebkurš pircējs ir ieinteresēts iegādāties preci par zemāku cenu, tādējādi pēc iespējas vairāk apmierinot savas vajadzības un pēc iespējas mazāk iztērējot savus resursus. Tomēr tirgū taupīt savus līdzekļus cenšas ne tikai pircēji, bet arī pārdevēji, kas ir ieinteresēti preci pārdot iespējami dārgāk. Loģiski, ka pircējs vienu un to pašu preci pirks vairāk par mazāku naudas summu, nekā par lielāku naudas summu. Tas ir viens no pieprasījuma likuma pamatprincipiem, kuru arī mēģināšu izzināt šajā referātā. Tas nozīmē, ka pieprasījuma likums ļauj saprast to, ka pircējs vienmēr gribēs nopirkt vairāk preču, bet maksāt par tām mazāk. Tirgū vienmēr ir jāvalda līdzsvaram. Preces nevar ne pietrūkt, ne palikt pāri. Tas nozīmē, ka tirgū nedrīkst pastāvēt ne preces pārpalikums, ne deficīts, jo abi šie procesi nelabvēlīgi ietekmē cenu. Tāpēc es centīšos izprast, kas ir līdzsvara cena un kā veidojas tirgus līdzsvars jeb situācija, kad par noteiktu cenu ir vienāds gan pieprasītais, gan piedāvātais preces daudzums. Šajā referātā es mēģināšu noskaidrot arī to, kas ir tirgus cena un kā tā veidojas. Mēģināšu izprast, kā tirgus saskaņo pircēju un pārdevēju atšķirīgās intereses, nosakot līdzsvara cenu un uzzināt, kādas ir cenas funkcijas.