Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Kopsavilkums par Panamas Republiku | |
2. | Ievads | |
3. | Iztirzājums | |
3.1. | Teorētiskā daļa | |
3.1.1. | Vēsturiskā ideja būvēt Panamas kanālu | |
3.1.2. | Slavenākais francūzis pasaulē- Ferdinands de Leseps | |
3.1.3. | Gigantisks grāvis | |
3.1.4. | Savienoto Valstu ieinteresētība | |
3.1.5. | ASV Senāta lēmums | |
3.1.6. | Kolumbijas līdzdarbība | |
3.1.6. | Laimīgās beigas | |
3.2. | Analītiskā daļa | |
3.2.1. | 2007., 2008. un 2009. gada datu analīze | |
3.2.2. | Panamas kanāla 2009. gada izdevumu un ienākumu avoti | |
3.2.3. | Attīstības plāni | |
3.2.4. | Maksa par kuģu caurlaišanu | |
3.2.5. | Aktuālākie notikumi saistībā ar Panamas kanālu | |
4. | Secinājumi |
4. Secinājumi
1. Panamas kanālam bija liela nozīme kuģniecības un ekonomikas attīstībai Rietumu puslodē, kā arī ģeopolitiski visā pasaulē.
2. Vārds Panama jaunāko laiku ekonomikas vēsturē ir kļuvis par finanšu afēras simbolu, jo franču akcionāru kompānijas mēģinājums 19. gadsimta 80. gados uzbūvēt kanālu Panamas zemes šauruma rajonā beidzās ar gigantisku krahu jeb sagrāvi, kā rezultātā savus ietaupījumus zaudēja simtiem tūkstošu franču rantjē.[10]
3. Vienlaikus ar Panamas kanāla būvniecību saistās arī ASV pirmā pieredze "nacionālas celtniecības" druvā.
4. Katru gadu caur Panamas kanālu pārvietojas aptuveni 17500 kuģi ar vairāk nekā 203 miljoniem tonnu kravas.
5. Panamas kanāls ASV valdībai izmaksāja 375 miljonus dolāru, ieskaitot desmit miljonus, kas tika izmaksāti Panamai, un 40 miljonus, kas pienācās frančiem.[8]
6. Tobrīd tas bija pats dārgākais būvprojekts ASV vēsturē, kaut arī reālās izmaksas beigās izrādījās par 23 miljoniem dolāru mazākas, nekā liecināja sākotnējie aprēķini.
7. Panamas kanāls ir arī galvenais tūristu piesaistes objekts, kas palīdz attīstīties arī citām nozarēm- sniedzot milzu ienākumus ik gadu- apkalpojot vairākus tūkstošus kuģu un nodrošināt vispārīgu Panamas ekonomikas attīstību.
8. Pamata ir trīs pīlāri, uz kuriem balstās tālāka Panamas kanāla attīstība un kopējās attīstības tendences: dabas resursu efektīvāka izmantošana, efektīva kanāla turpmākas darbības nodrošināšana- ilgtspējīga attīstība, kā ari vides aizsardzība (kvalitātes rādītāju izstrāde).
9. Vispārīga kvalifikācijas celšana ir nepieciešama- lai paaugstinātu darba ražīgumu un uzlabotu vispārīgo izglītības un prasmju līmeni, Panamas darba tirgu piesātinot ar konkurētspējīgiem strādniekiem.
10. 2009. gadā tika atsākta kanāla paplašināšana un tiek lēsts, ka paplašināšanas izmaksas sasniegs 5,2 miljardus ASV dolāru (2,74 miljardus latu), un darbus plānots pabeigt līdz 2014. gada augustam.
…
1. Kopsavilkums par Panamas Republiku Ģeogrāfiskais stāvoklis: Panamas Republika atrodas Centrālamerikā, tās krastus no vienas puses apskalo Karību jūras ūdeņi, bet no otras – Klusā okeāna ūdeņi. Valsts kaimiņvalstis ir Kolumbija un Kostarika. Panama ir kā tilts, kas savieno Dienvidameriku ar Ziemeļameriku. Naudas vienība: Balboa. 1 balboa = 100 sentesimo (balboa ir tāda pati vērtība kā ASV dolāram)., taču arī ASV dolārs ir likumīgs maksāšanas līdzeklis. Galvaspilsēta- Panama. Reliģija- Kristietība (Romas katoļi, protestanti). Valdība- konstitucionāla demokrātija (prezidents Martins Torihoss; pirmais viceprezidents- Samuels Luiss; Otrais viceprezidents- Rubens Arosemena). Pēc 2009. gada statistikas datiem valsts platība ir 75 517 km², iedzīvotāju skaits ir 2.98 milj. (blīvums 43/km²). IKP $31,411 miljardi (uz iedzīvotāju $10 300). Klimats: tropisks klimats ar temperatūru apmēram no +25ºC līdz +30ºC. Ir divas sezonas: sausā sezona no decembra līdz aprīlim un lietus sezona no maija līdz novembrim.