Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 11.02.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 1.
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 2.
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 3.
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 4.
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 5.
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 6.
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 7.
  • Konspekts 'Tirgus mehānisma nepilnības un to novēršana', 8.
Darba fragmentsAizvērt

Tirgus nepilnības ir situācija,kad tirgus sektors nespēj nodrošināt ierobežoto resursu efektīvu izvietošanu, sistemātiski radot preces vai pak. pārprodukciju vai nepietiekamību,kas varētu rasties neregulejamā tirgus sistēmā, pastāvot tadām problēmām kā sabiedriskās preces, ārējie (blakus) efekti vai nepilnīga konkurence. Tirgus nepilnibas pazīmes:
• Ekonomikas nevienmērīga attīstība – tās sekas ir ekonomikas lejupslīde, samazinās ražošana, pieaug bezdarbs un inflācija.
• Nepilnīga konkurence un monopolvara – tirgus sektora efektīvas funkcionēšanas pamats ir pilnīgā konkurence,jo tā sekmē ierobežoto resursu efektīvu izmantošanu. Nepilnīgas konkurences nozarē ir tikai viens vai daži pārdevēji, kas savstarpēji vienojas par ražošanas apjomiem, cenām un preču noieta tirgiem.
• Pilnīgas (drošas) informācijas trūkums – tas var negatīvi ietekmēt patērētāju, strādnieku, uzņēmēju lēmumus un ierobežoto resursu izvietošanas efektivitāti.
• Resursu nepietiekama mobilitāte – šis process ietekmē tirgus mehānisma darbību tādās sfērās kā investīcijas cilvēciskajā kapitāla, zinātniskajos pētījumos, lauksaimniecībā.
• Ārējas ietekmes (efekti) un nepilnīga pašu nepieciešamāko iedzīvotaju vajadzību apmierināšana, jo tirgus ir spējigs apmierināt tikai maksatspējigu pieprasījumu. Līdz ar to valts ir spiesta šīs nepinības saskatīt un novērst, piedāvājot iedz.sabiedriskās preces un pak.
Privātās preces ir tādas preces un pak.,kas paredzētas individuālam patēriņam.
Sabiedriskās preces un pak. ir tādi produkti,kas nav dalāmi un ko nevar pārdot atsevišķam individuālam patērētājam,jo nav izslēdzami no konkurējosa patēriņa ar citiem labumiem.
Škietami jeb gandrīz sabiedriskās preces ir sabiedriski nozīmīgas preces,kas dod lielu labumu gan pašam indivīdam,gan sabiedrībai kopumā. Tās veicina cilvēku fizisko un garīgo attīstibu, un sabiedrības ieguvums kopuma ir daudz lielāks nekā šo preču izmaksas.
Lai neitralizētu negatīvās parādības sabiedrībā,valdībai ir jāiejaucās un janovērš tirgus nepilnības. Šķietami sabiedriskās preces ir jāpiedavā valstij,nodrošinot ar tam visus cilvēkus neatkarīgi no viņu ienākuma līmeņa, nedrīkst pilnībā uzticēt privātajam sektoram.
Ārējie (blakus) efekti ir ietekme uz trešo personu, kad daļa labumu vai izmaksu sakarā ar produkta ražošanu vai patēriņu iespaido kādu citu,nevis tiešo preču ražotāju vai patērētāju.

Atlants