-
AS "Jauda" likviditātes noteikšana un tās uzlabošanas iespējas
„Likviditāte – ir uzņēmuma spēja jebkurā laikā nokārtot savas īstermiņa saistības”. Likviditāte vispārīgā nozīmē ir materiālo vērtību pārdošanas un pārvēršanas naudā viegluma pakāpe. Ar kāda apgrozāma līdzekļa likviditāti jāsaprot tā spēja transformēties naudas līdzekļos, bet likviditātes pakāpi nosaka laika perioda ilgums, kurā šī transformācija var notikt. Jo īsāks šis periods, jo likvīdāks ir aktīvu elements [1, 108.lpp.].
Palielinoties likvīdo aktīvu summai, paaugstinās uzņēmuma likviditāte un maksātspēja. Tāpēc arī šo likviditātes rādītāju sauc par absolūto likviditātes koeficientu. Vismazāk likvīdi ir krājumi, nepabeigtā ražošana, gatavā produkcija noliktavā un citas preču materiālās vērtības, jo visu šo līdzekļu realizācija var prasīt ievērojamo laiku vai vispār nerealizēties [1, 108.lpp.].
Likvīdie līdzekļi – viegli realizējamas vertības, vai aktīvi, piemēram: vekseļi, akcijas, obligācijas un dārgmetāli [2,71.lpp.]. Vislikvīdākie apgrozāmo līdzekļu posteņi ir naudas līdzekļi uzņēmuma kasē un norēķinu kontā bankā. Jo ātrāk esošos uzņēmuma līdzekļus var pārvērst skaidrā naudā, jo augstāka ir to likviditāte. Līdz ar to, ne vienmēr lielu īpašumu un kapitāla esamība liecina par uzņēmuma maksātspēju [1, 108.lpp.].
Aktīvu likviditāte - tā ir aktīvu spēja pārvērsties naudas līdzekļos, jo īsāku laiku šīs process aizņem, jo aktīvi tiek uzskatīti par likvīdākiem [3,].…
Studiju darba pētījuma objekts – A/S „JAUDA”. Studiju darba priekšmets – ir A/S „JAUDA” likviditātes noteikšana un to uzlabošanas iespējas. Studiju darba mērķis - veikt A/S „JAUDA” likviditātes analīzi ar divām metodem un novērtēt uzņēmuma spēju jebkurā laikā nokārtot savas īstermiņa saistības. Studiju darba uzdevumi studiju darba mērķa sasniegšanai ir sekojoši: - iepazīties ar uzņēmejdarbības ekonomiskiem un likviditātes rādītājiem; - iepazīties ar uzņēmumu un to struktūru; - noteikt pētāmā uzņēmuma likviditātes rādītājus izmantojot koeficientus; - noteikt pētāmā uzņēmumam likviditātes rādītājus izmanotojot aktīvu un pasīvu sadaļu salīdzinājumus; - novērtēt pētījuma rezultātus; - novērtēt un analīzēt likviditātes rādītāju izmaiņas par diviem gadiem; - atklāt pozitīvas un negatīvas tendences uzņēmuma darbībā; - ja rodas negatīvās tendences, tad atklāt problēmas, kuras tās sekmēja; - sniegt konstatēto problēmu risinājumus; - izstrādāt secinājumus un sniegt priekšlikumus.