-
Masu komunikācijas teorijas
Latvijas kanālos ir nosacīti maz importa raidījumu un filmu, tās visbiežāk atkārtojas, taču ir daudz pašmāju ziņu un izklaides raidījumu. 95% Latvijas ģimeņu mājās ir vismaz viens strādājošs televizors, 27% - divi.
Pēc šiem datiem var secināt, ka televīzijas skatīšanās ģimenes ikdienā ir ļoti ierasta tradīcija arī šobrīd, interneta laikmetā. Televīzijai ir ļoti liela ietekme uz cilvēka ikdienas dzīvi, pieņemot, ka lielākā daļa skatītāju regulāri piesēžas pie TV ekrāniem konkrētā laikā, lai skatīties konkrētu pārraidi. Auditorijas pieprasījumam ir viegli izsekot, līdz ar to veidojot tiem apmierinošu saturu, kā arī izceļot galveno un svarīgāko.
Televīzija joprojām ir vērtējama neviennozīmīgi. No vienas puses tā joprojām sniedz informāciju par notiekošo pasaulē, ziņo par aktualitātēm, no otras – liek cilvēkiem pierast pie ierastas rutīnas gan ikdienā, katru dienu konkrētā laikā posmā iekārtojoties dīvānos, gan pēc paša satura – cilvēks sāk interpretēt informāciju pēc jau ierastām metodēm, līdz ar to nepaplašina savu redzesloku, bet vienkārši adaptē to jau ierastajam. Ģimeņu ikdienas rutīna gan ārvalstīs, gan Latvijā ir spēcīgi pakārtota televīzijas skatīšanai, līdz ar to sašaurinot redzesloku. Nedaudz ironiski, jo masu medijam tomēr piemīt īpašība auditorijai sniegt iespēj piekļūt informācijai un notikumiem, kurus fiziski tie nav spējīgi piedzīvot klātienē, tomēr tā sniedz arī zināmu „slinkuma” pakāpi – nav vajadzības darboties un trenēt intelektu, informācija pati par sevi, balstīta uz citu cilvēku un medija prioritātēm tiks pasniegta katru dienu pulksten 20:30.
…
Televīzija tika radīta ar domu informēt sabiedrību, respektīvi, veidot ziņas. Tas bija jauns veids, kas varēja aizstāt drukāto presi un sasniegt medija patērētāju ātrāk un tiešāk. Tas, kā mēs patērējam televīziju mūsdienās, krasi atšķiras no sakontējās idejas. Kā jau iepriekš minētajā piemērā no manas ģimenes ikvakara tradīcijām, televīzija ir kļuvusi vairāk par izklaidi, vai aizstājēju neveiklām klusuma pauzēm, gandrīz vienīgo veidu, kā ģimene spēj kopīgi pavadīt savu laiku. Ir radusies zināma atkarība no šī medija – ne tik daudz tādēļ, ka cilvēki alktu uzņemt kvalitatīvu un nozīmīgu informāciju ar tās palīdzību, bet tādēļ, ka cilvēki alkst saņemt jebkādu informāciju, jebkādu saturu no tās.