Vērtējums:
Publicēts: 18.12.2012.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 9 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2000. - 2010. g.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 1.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 2.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 3.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 4.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 5.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 6.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 7.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 8.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 9.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 10.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 11.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 12.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 13.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 14.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 15.
  • Referāts 'Politiski stipra prezidenta piemērotība patreizējiem Latvijas apstākļiem', 16.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Kopsavilkums    3
  Ievads    4
1.  Valdīšanas formas    5
1.1.  Prezidenta funkcijas parlamentārā valdīšanas sistēmā    5
1.2.  Prezidenta funkcijas prezidentālā valdīšanas sistēmā    6
1.3.  Prezidenta funkcijas pusprezidentālā valdīšanas sistēmā    7
2.  Viedokļi par tautas vēlētu prezidentu Latvijā    10
2.1.  Argumenti par    10
2.2.  Argumenti pret    11
3.  Latvijai piemērotākā valdīšanas forma    13
  Nobeigums    15
  Bibliogrāfija    16
Darba fragmentsAizvērt

Nobeigums
Cenšoties gūt apstiprinājumu ievadā izvirzītai hipotēzei nonāku pie man negaidīta secinājuma – nav iespējams viennozīmīgi atbildēt. Politiskā nestabilitāte un varas centraizācija ir atkarīga no valsts prezidenta pilnvaru palielināšanas pakāpes, tas ir, cik lielā mērā viņš kļūst ietekmīgāks. Ir divas galējības.
Ja nomainītu tikai valsts prezidenta ievēlēšanas kārtību, tas būtisku satricinājumu politiskajā arēnā neradītu un varas centralizācija nenotiktu. Šajā gadījumā tiktu palielināta prezidenta atbildība sabiedrības acīs, kas vēlētājos radītu gandarījumu un, vismaz sākotnēji, mazinātu spriedzi.
Otrā gadījumā prezidents varētu iegūt lielas pilnvaras kā, piemēram, ASV. Šajā gadījumā būtu nepieciešams veikt pamatīgus fundamentālus grozījumus Satversmē un citos šim amatam saistošajos likumos un aktos. Šāda veida procedūra prasītu milzīgu Saeimas darbu. Deputātu viedokļi, nostājas, protams, nebūtu viennozīmīgas par iespējamiem grozījumiem. Saeima tiktu uz ilgu laiku atrauta no pārējiem, varbūt svarīgākiem un aktuālākiem, pienākumiem.
Secinājums – hipotēze netiek pierādīta.
Arī atbildot uz ievadā izvirzītajiem jautājumiem nav iespējams gūt viennozīmīgu atbildi.
Uz jautājumu, vai šāds solis veicinātu valsts varas centralizāciju, atbilde ir tāda pati kā hipotēzes apgāšanā – tas ir atkarīgs no pilnvaru palielināšanas. Ja mainās tikai ievēlēšanas kārtība – nē, ja arī pilnvaras – protams palielinās varas centralizācija.
Atbildot uz otru jautājumu, vai Latvija ir gatava mainīt valdīšanas formu, atbilde ir noliedzoša. Manuprāt politiski stiprs prezidents var būt tikai valstīs ar nostiprinātām (tātad, visdrīzāk, ilgstošām) demokrātiskām tradīcijām. Tā kā Lavija ir viena no jaunajām demokrātijas valstīm, demokrātija vēl nav paspējusi tā īsti adaptēties.

Autora komentārsAtvērt
Atlants