• Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums

     

    Konspekts6 Ekonomika

Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 25.02.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 1.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 2.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 3.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 4.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 5.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 6.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 7.
Darba fragmentsAizvērt

Dažos literatūras avotos autori min arī pieprasījuma anomālo reakciju jeb Gifena paradoksu, kura būtība ir tāda, ka augsta cena motivē lielu pieprasījumu, bet zema cena nosaka mazu pieprasījumu.2 Piemēram, pircēji iegādāsies kvalitatīvāku un trīsreiz dārgāku mājas kino zāli, nekā lētāku, kura nav kvalitatīva.
Reālajā ikdienas dzīvē pieprasījums pēc precēm un pakalpojumiem(tas var palielināties vai samazināties) mainās arī dažādu ārpuscenas faktoru dēļ. Izmantotajos informācijas avotos, autori šos faktorus raksturo ļoti līdzīgi. Galvenie no tiem ir: patērētāja ienākumu izmaiņas (ja cilvēku ienākumi augs, tie varēs iegādāties vairāk preču un pakalpojumu), aizvietotājpreces cenas (piemēram, rupjmaizi var aizvietot ar baltmaizi), pircēju skaits(jo vairāk pircēju, jo lielāks pieprasījums), gaidāmās cenu izmaiņas nākotnē (ja paredzama inflācija, tad pieprasījums palielināsies, jo pircēji apzinās, ka pēc tam preces būs dārgākas), patērētāju gaume un modes tendences (piemēram, sāk ražot jaunus un stilīgus mp3 atskaņotājus, līdz ar to jaunieši dosies tos iegādāties), kopā lietojamo preču cenas(piemēram, pieaug miltu cena, līdz ar to mazāk cilvēki pirks raugu un gatavos kulinārijas izstrādājumus).3 Vēl pie šiem ārpuscenas faktoriem, kuri diezgan būtiski izmaina pieprasījuma izmaiņas, tiek minēti valdības administratīvie pasākumi (resursu limitēšana, patēriņa priekšmeta normēšana u.tml.), preču pārdošana uz kredīta un tā nosacījumi, politiski un sociāli sprādzieni, kari.4
Jāatzīst, ka cenu veidošanās un pieprasījums ir atkarīgs arī no piedāvājuma. Piedāvājums ir pārdevēju ekonomiskā uzvedība , kas atspoguļo centienus pārdot noteiktu preču daudzumu konkrētā laika periodā atkarībā no to cenām un ārpuscenu faktoriem. Preces cenas un tās piedāvātā daudzuma sakarības būtību ataino piedāvājuma likums: ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet preces cena pieaug, tad tās piedāvātais daudzums arī pieaug, un otrādi. No piedāvājuma likuma var secināt, ka, ja ražošanas izmaksas nemainās, piedāvājumu regulē cena, līdz ar to ikviens pārdevējs un ražotājs ir ieinteresēts pārdot preci vai pakalpojumu par augstāku cenu, lai gūtu lielāku peļņu. …

Autora komentārsAtvērt
Atlants