-
Mākslinieciskā analīze F.Medelsona - Bartoldi dziesmai jauktam korim "Atvadas no meža"
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
VISPĀRĒJĀ ANALĪZE | 4 | |
Skaņdarba saturs, ideja, galvenā doma | 4 | |
Īsas ziņas par teksta autora daiļradi | 4 | |
Īsas ziņas par teksta atdzejotāja daiļradi | 4 | |
Poētiskā teksta rašanās vēsture, ideja, tēli | 5 | |
Kora teksta un literārā pirmavota salīdzinājums | 5 | |
Komponisti, kas izmantojuši šo tekstu | 7 | |
Īsas ziņas par komponista biogrāfiju un daiļradi | 7 | |
Vācu komponists mācījies pie K. Celtera (komponists, arī J. V. Gētes labs draugs), un Berlīnes Universitātē. Koncertējis daudzās Eiropas valstīs | 7 | |
Skaņdarba rašanās vēsture, tā loma komponista daiļradē | 8 | |
Skaņdarba žanrs | 9 | |
Rakstības stils | 9 | |
Tonālais plāns | 9 | |
Metroritmika, pauzes, temps, agoģika | 9 | |
Melodijas un balsvedības raksturojums, intervālika | 10 | |
Harmonija, akordu, intervālu salikums | 11 | |
Dinamika, akcenti | 12 | |
Forma. Teksta, mūzikas valodas un formas atbilstība | 12 | |
Kora tips un veids | 13 | |
Kora partiju diapazoni un tesitūras | 13 | |
Kora partiju raksturojums | 13 | |
Intonācija un skaņojums | 14 | |
Ansambļa problēmas | 15 | |
Vokālās grūtības, atakas, vokālās tehnikas paņēmieni | 15 | |
Dikcijas un ortoēpijas īpatnības | 15 | |
Kora faktūra | 17 | |
Tas ir akordu (vertikālais) | 17 | |
Kora dziesma iesākas ar uztakti un pirmo takti, visām balsīm unisonā | 17 | |
Dziesmas garumā unisons vairs netiek pielietots | 17 | |
MĀKSLINIECISKĀ IZPILDĪJUMA ANALĪZE | 18 | |
Skaņdarba iestudēšanas plāns un paredzamās grūtības | 18 | |
Izpildījuma plāns | 18 | |
Diriģenta žests | 19 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 25 |
Metrs
Visas kora dziesmas garumā ievērots divdaļu metrs – 4/4.
Pauzes
Kora partitūrā ir sastopamas pauzes. Tās ietvertas partijās, kurām tajā brīdī nav jāveic solo dziedājums, (nav jāvada melodija), vai jāvelk garās notis.
Pirmā pauze parādās B posmā, kur galveno melodiju iesāk alti (skat. ? pielikumu), un tā ir soprāniem un basiem. Nākamā taktī pauze tiek basiem, pirms sava melodijas gājiena. Tālāk, A1 posmā, vietā, kur basiem ir galvenā melodija un skaņu gājiens uz augšu, pauze ir sieviešu balsīm un tenoriem.
Vēl pauzes tiek pielietotas dziesmas trešajā taktī no beigām uz otro un ceturto taktsdaļu, kamēr meldiņu (skaņu mi) velk alti.
Agoģika – (pakļauta ritma un tempa izmaiņām izpildījuma gaitā)
Autoresprāt, taktsmērs nav mainīts teksta dēļ, bet gan otrādi, jo, kā zināms, šis muzikālais darbs rakstīts 1829. gadā, un latviskais tulkojums tam pielāgots daudz vēlāk, tieši pakļaujoties dziesmas metram, taktsmēram un raksturam.
Tempa izmaiņas izpildījuma gaitā varētu būt B posma nobeigumā, kur tas varētu tikt salēnināts, pirms iesākas A1 posms. …
Mākslinieciskā analīze F.Medelsona – Bartoldi dziesmai jauktam korim „Atvadas no meža” J.Eihendorfa vārdi, Atdzejojis Z.Purvs
Pielikumu nav.