-
Bāriņtiesas sociālā pedagoga darbība ar līdzatkarīgajiem pusaudžiem
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Sociālā pedagoga darbības raksturojums un darba specifika bāriņtiesā | 6 |
2. | Sociālā pedagoga bāriņtiesā sociālpedagoģiskā darbība ar noteiktām mērķgrupām | 11 |
2.1. | Sociālā pedagoga darbība ar riska grupu bērniem | 11 |
2.2. | Sociālā pedagoga darbība ar ģimeni | 16 |
3. | Priekšnoteikumi sociālā pedagoga bāriņtiesā darbībai ar pusaudžiem, kuriem ir līdzatkarības problēmas | 20 |
3.1. | Līdzatkarības jēdziena skaidrojums | 20 |
3.2. | Pusaudžu vecumposma īpatnību ievērošana | 24 |
3.3. | Atbilstošu metožu izvēle sociālpedagoģiskai darbībai ar pusaudžiem, kuriem ir līdzatkarības problēmas | 28 |
4. | Pētījuma organizēšana un norise | 33 |
4.1. | Pētāmās grupas apraksts | 33 |
4.2. | Pētījuma metožu izvēles apraksts un pamatojums | 33 |
4.3. | Pētījuma norises apraksts | 33 |
Secinājumi | 39 | |
Avotu un literatūras saraksts | 40 | |
Anotācija | 43 | |
Pielikumi | 47 |
No pusaudžu atbildēm darba autore var konstatēt, ka 83% pusaudžu, atbildot ar jā, arī turpmāk gribētu darboties šādā atbalsta grupā; 17 % grupas dalībnieku, atbildot ar nezinu, vēl nav pārliecināti par savu viedokli. Darba autore uzskata, ka šīs atbalsta grupas darbība būtu jāturpina.
Līdz ar to, balstoties uz pusaudžu anketēšanas rezultātiem, nosakot sociālpedagoģiskās programmas efektivitāti, darba autore uzskata, ka darba izvirzītais mērķis – izveidot un aprobēt sociālpedagoģiskās darbības programmu līdzatkarīgo pusaudžu grupai, lai mazinātu līdzatkarības radītās problēmas – ir izpildīts.
SECINĀJUMI
• Sociālais pedagogs bāriņtiesā ir profilaktiskas darbības veicējs, lai sekmētu bērnu un jauniešu, un viņu ģimeņu sociālu rehabilitāciju, lai palīdzētu bērniem un jauniešiem, un viņu ģimenēm pēc iespējas labāk realizēt socializācijas procesu.
• Organizējot sociālpedagoģisko darbību ar pusaudzi, kuram ir līdzatkarības problēmas, sociālajam pedagogam ir nepieciešams izvēlēties atbilstošas metodes, lai sasniegtu vēlamo palīdzību pusaudža sociālajai rehabilitācijai. Sociālā pedagoga mērķis ir panākt, lai pusaudža zemapziņas traucējumi saistībā ar līdzatkarību nepārvērstos par būtisku traucēkli viņa tālākai dzīves realizācijai. Šī procesa organizēšana ir atkarīga gan no pusaudžu vecumposma un individuālo īpatnību ievērošanas, gan no pedagoģiski pareizu metožu izvēles.
• Līdzatkarība ir emocionāla atkarība no otra cilvēka vai viņa uzvedības. Būtiski ir sabiedrībā apzināties līdzatkarības problēmas nozīmīgumu un palīdzēt cilvēkiem atbrīvoties no tās radītajām sekām – zemas pašcieņas, vainas apziņas, nespējas lemt par sev nozīmīgām lietām, sevis noniecināšanas.
• Lai mazinātu līdzatkarības problēmas, tika izstrādāta sociālpedagoģiskā darbības programma līdzatkarības problēmu mazināšanā un izveidota atbalsta grupa līdzatkarīgajiem pusaudžiem. Programmas mērķis bija paaugstināt pusaudžu, kuriem ir līdzatkarības problēmas, pašcieņu. Sociālpedagoģiskā darbība bija virzīta uz līdzatkarības emocionālo seku terapiju. Darba autore uzskata, ka sociālpedagoģiskās programmas efektivitāti noteica izvēlēto tēmu aktualitāte un atbilstoši izvēlētā atbalsta grupas darba organizācija. Nodarbībās līdzatkarīgie pusaudži varēja dalīties savā pieredzē, nostiprināt savu pašapziņu, apgūt jaunas prasmes un veidus, kā rast risinājumu, līdz ar to tika paaugstināta viņu pašcieņa.
…
Līdzatkarības jēdziena skaidrojums.Atbilstošu metožu izvēle sociālpedagoģiskā darbā ar pusaudžiem,kuriem ir līdzatkarības problēmas.Priekšnoteikumi sociālpedagoģiskajai darbībai ar pusaudžiem,kuriem ir līdzatkarības problēmas.Atbalsta grupas darbs sociālpedagoģiskai darbībai ar pusaudžiem ,kuriem līdzatkarības problēmas.Sociālpedagoģiskās darbības programma ar pusaudžiem,kuriem līdzatkarības problēma-nodarbību apraksti.Aprobācijas rezultāti.