Vērtējums:
Publicēts: 16.06.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 2 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 1.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 2.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 3.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 4.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 5.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 6.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 7.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 8.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 9.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 10.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 11.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 12.
  • Referāts 'Oligopols: būtība, modeļi, sekas', 13.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Saturs    2
1.  Oligopols    3
2.  Oligopola tigus modeļi    4
3.  Lauztā pieprasījuma līkne    5
4.  Kartelis – oligopolistiskā tirgus modelis    5
5.  Kurno līdzsvars    8
6.  Ieslodzīto Dilemma    9
7.  Cenu līderis    11
8.  Oligopola tirgus prertunas dialektika    12
9.  Izmantotā literatūra    13
Darba fragmentsAizvērt

Oligopols ir modernās ekonomikas galvenā tirgus forma. Tā funkcionēšanas sferas plašums ir fantastisks - automobiļi un elektrotehnika, metalurģija un ķīmija, kuģi un lidmašīnas, telekomunikācijas un bankas, ledusskapji un veļas mazgajamās mašīnas, košļajamā gumija un cigaretes, sausās brokastis un apsveikuma kartītes.
Oligopols atrodas zinātniski tehniskā progresa avangardā, no oligopolfirmu darbības efektivitātes un godaprāta ir atkarīga pasaules iedzīvotaju labklajiba un komforts. Tie ražo gan standartizētas preces:
čugunu, alumīniju, varu, naftu, gan arī diferencetas preces: automobiļus, cigaretes, sausās brokastis, apsveikuma kartītes. Pirmo sauc par viendabīgu, otro par neviendabīgu oligopolu.

Ražošanas koncentrācija oligopolistiskā tirgū ir augsta. Oligopola firmām ir tendence paplašināties gan uzkrajot firmā kapitālu, gan arī firmām apvienojoties - tā rezultātā, piemēram, Ziemelamerikā lielais četrinieks ražo 90 procentus automašīnu, veļas mazgajamo mašīnu, košļājamo gumiju; 90 procentus cigarešu, ledusskapju, elektrisko lampu;gandrīz 90 procentus logu stiklu, sauso brokastu. Kaut gan Amerika oligopolfirmu izplatības ziņā tālu pārspēj Latviju, tomēr arī pie mums oligopola tirgus modelis nebūt nav izņēmums, daži būvmateriālu kombināti, dažas elektrostacijas, dažas ostas, dažas telefonkompānijas, daži piena un gaļas pārtstrādes kombināti, dažas bankas ar sazarotu filiāļu tīklu. Vai šāda ražošanas struktūra Latvijai būtu neatbilstoša? Ļoti aktuāli pie mums ir vietējie oligopoli, sevišķi pakalpojumu sfērā. Nelielā novada pilsētiņā pāris restorānu un automašīnu apkopes staciju, dažas aptiekas un lielveikali, arī vietejās nozīmes ražotnēs ir iespējams oligopola tirgus.
Kāpēc atsevišķās ražotnēs dominē tikai dažas firmas?Tā pamatā ir jau zināmais ražõšanas mēroga efekts saistībā ar zinātniski tehnisko progresu,kurš daudzās nozarēs stimulē mēroga efektu.Panākumus mūsdienu tirgū nodrošina tehniskais progress,bet tas ir saistīts ar ievērojamiem kapitālieguldījumi tehnikā,jaunu tehnoloģiju attīstībā,bet kapitālieguldījumi savukārt paplašina ražošnas mēroga horizontus,kuru rezultātā firma sasniedz izmaksu minimumu.
Firmu ierobežotais skaits olipolfirmas tirgū,to augstais īpatsvars nozares kopapjomā nosaka oligopofirmas galveno īpatnību – firmu savstarpējo atkarību.Firma nedrīkst noteikt cenu un ražošanas apjomu,nedomājot par konkurentu atbildes reakciju.Ja firmas mārketinga plānos ir cenu paaugstināšana,tad jārēķinās ar to,ka,ja konkurenti arī nepaaugstinās cenas,firma zaudēs daļu pircēju,kas dos priekšroku lētākai konkurenta precei.Un,otrādi,ja firma pieņem lēmumu cenas pazemināt,tad ieguvums būs tikai tad,ja konkurentfirmas savukārt nepazeminās cenas.Bet,ja pārējās firmas tomēr cenas pazemināt,tad pati cenu pazemināšanas iniciatore rezultātā var neiegūt neko,jo firmas realizācijas apjoms samazināsies.

Autora komentārsAtvērt
Atlants