Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 22.11.2012.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 6 vienības
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Edvarda Munka daiļrade', 1.
  • Konspekts 'Edvarda Munka daiļrade', 2.
  • Konspekts 'Edvarda Munka daiļrade', 3.
  • Konspekts 'Edvarda Munka daiļrade', 4.
  • Konspekts 'Edvarda Munka daiļrade', 5.
  • Konspekts 'Edvarda Munka daiļrade', 6.
  • Konspekts 'Edvarda Munka daiļrade', 7.
Darba fragmentsAizvērt

Mākslinieks arī ļoti bieži glezno sievietes Munka .Viņa pirmajā „dvēseles gleznojumā” „Slimais bērns”, attēloti divi sieviešu tēli, simbolizējot ilgas pēc māsas, ilgas pēc aizgājušā. . Šajā gleznā parādās jauns, naturālisma neierobežots gleznošanas stils, kuru Munks vēlāk bieži izmanto savos darbos . Ar tādiem darbiem „Balss”, „Pubertāte” un „Madonna” (Madonna gleznā nav attēlota kā apgarota sieviete, bet drīzāk seksuāla, ar zināmu brutalitāti. Bērns pat neatrodas savas mātes rokās) viņš pierāda viņa izpratni par sievietes iekšējo pasauli. . Manuprāt, „Madonna” ir viens no izteiksmīgākajiem Munka darbiem. Iespējams tas būtu pārāk skaļi teikts, bet šī glezna varētu būt feminisma karogs, tā pauž neizsakāmu neatkarību.
Savā daiļradē Munks pastiprināti pievērš uzmanību vīriešu tēliem - strādniekus, zemniekus, zvejniekus un mehāniķus darbā, vienkāršus un cēlus.
Munka darbos svarīgi ir krāsu kontrasti un krāsu izmantojums (aplūkojot viņa darbus var redzēt zilās krāsas dominanti, pēc tam nāk sarkanie toņi). Krāsa tiek klāta biezā kārtā, kontūras lielākoties ir noslēgtas, noapaļotas formas. Detaļu rūpīga izstrāde tiek atmesta, tās tiek tikai ieskicētas.
Viena no mākslinieka izmantotajām tehnikām ir pārspīlētā perspektīva, piem., darbā „Kliedziens”, kurā tilts pazūd reizē ar draugiem, kuri it kā iet ārā no gleznas. Perspektīva pastiprina bēdu un ciešanu sajūtu, kura aptver galveno figūru.
Munka daiļrade tiek pieskaitīta pie simbolisma, impresionisma, bet tomēr visbiežāk pie ekspresionisma. Munka stilu varētu raksturot kā ekspresionismu ar impresionistisku dvēseles pārdzīvojumu un simbolisku nozīmi. Tiek minēts arī, ka Munks gleznojis naturālistiskās noskaņās (piem. „Slimais bērns” – sāpīgās bērnības atmiņas gleznā tiek attēlotas ar neparastu vienkāršību, tādējādi paužot gleznotāja tā brīža smagumu). Viens no mākslinieka ietekmes avotiem bijis Jūgendstils. Manuprāt, tas viņa darbos ir redzams ļoti maz.
Edvarrds Munks ar savu daiļradi vēl joprojām iedvesmo daudzus mūsdienu māksliniekus. Viņa darbi tiek apspriesti, izmantoti kā paraugs, pat kopēti.

Atlants