Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 01.09.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Emīls Dārziņš "Mēness starus stīgo"', 1.
  • Referāts 'Emīls Dārziņš "Mēness starus stīgo"', 2.
  • Referāts 'Emīls Dārziņš "Mēness starus stīgo"', 3.
  • Referāts 'Emīls Dārziņš "Mēness starus stīgo"', 4.
  • Referāts 'Emīls Dārziņš "Mēness starus stīgo"', 5.
  • Referāts 'Emīls Dārziņš "Mēness starus stīgo"', 6.
Darba fragmentsAizvērt

2.4. Metrs, ritms, temps, dinamika
Dziesmas metrs ir jaukts, izmantots 5/4 un 7/4 taktsmērs. Komponists precīzi norādījis tempa apzīmējumus. Pamattemps ir Andante con anima, bet, vadoties pēc teksta un melodijas frāzējuma, skaņdarbā ir sastopamas atkāpes no tempa 19.taktī - accelerando, 22.taktī - poco ritenuto, 23.taktī atgriežas a tempo, bet 29.taktī - quasi adagio.
Dinamiskās gradācijas ir ļoti plašas no pp- ff. Dziesma iesākas klusinātā dinamikā vīru kora izpildījumā, kas it kā attēlo šo laimīgo tāli uz kuru cilvēki tiecas. Ar dinamikas palīdzību komponists uzbur noslēpumainības un romantikas atainojumu mūzikā. Turpinājumā altu solo uz trīsbalsīga vīru kora fona dolce klusinātā dinamikā pārsvarā tiek saglabāta, veicot nelielas dinamikas gradāciju viļņus 11., 12. un 13., 14.taktīs. Sākot no III strofas pievienojas soprānu balsis, (melodiju pārņem soprāni). To gaišais tembrs un konsekventi izturētā akordu faktūra(četrbalsīgais koris), straujas dinamikas maiņas(pāreja no vienas takts dinamikas p uz nākošās takts dinamiku mf), veicina attīstību un emocionālo kāpinājumu. Bet kā mazu ilgu sajūtu veido III strofas pēdējā takts (22.t.), kura ar tempa maiņas palīdzību (pocco ritenuto)it kā nomierina šīs saviļņotās jūtas. IV strofā dziesma sasniedz savu dinamisko un arī emocionālo kulmināciju. Paaugstinās tesitūra, sabiezinās faktūra un skanējums ,,izaug” līdz skanīgam piecbalsīgam korim. Savdabīgi, ka kulminācijas sasniegšanas brīdī atgriežas sākuma romantiskā pamatnoskaņa – klusināta koda, kurā uz T oktāvu ērģeļpunkta fona soprānos un basos, altu balsis sekstās ar tenoriem pārņem vadošās balss funkcijas.

Autora komentārsAtvērt
Atlants