Ievads
Kad pirmo reizi SIA „XXX” direktoram ieminējos, ka vēlos rakstīt kursa darbu par mārketinga principu pielietojumu uzņēmumā, saņēmu atbildi, ka nekas šajā jomā netiek atsevišķi plānots un pielietots, bet man ir visas iespējas veikt pētījumus un izveidot uzņēmumam mārketinga stratēģiju. Tā kā kursa darbs nav īsti piemērots tik apjomīgam darbam kā konkrētas mārketinga stratēģijas izstrādei reāli eksistējošam uzņēmumam, tad tāpēc šī darba galvenais mērķis ir veikt mārketinga vides un 4”P” faktora pielietošanas izpēti, kas, iespējamas, būs par pamatu diplomdarbam.
Uzņēmums, kurā mārketinga jomā nekas netiek darīts, šķiet, nebūtu atrodams, jo mārketings ir mūsu ikdienas sastāvdaļa. Visi produkti, kuri ir mūsu īpašumā vai mums ir kļuvuši zināmi, ir mārketinga kompleksu darbības rezultāts. Piemēram, no rīta dzerot kafiju, tai pievienojam „Liepājas Cukuru”, uz darbu vai skolu dodamies ar „Volvo” markas autobusiem, vai vienkārši izdzirdot vārdu „SONY”, asociējam to ar kvalitatīvu elektrotehniku. Visi minētie gadījumi ir iespējami mārketinga rezultātā. Tāpat arī uzņēmuma XXX produkcija – datortehnika var nonākt pie pircēja tikai pateicoties mārketingam. Bet, galu galā, kas tad īsti ir mārketings?
Vārdam „Mārketings” ir angļu valodas izcelsme, proti, angliski market – tirgus. Latviešu valodas skaidrojošā vārdnīca vārdu „mārketings” skaidro kā Tirgvedību, uzņēmuma komerciālās darbības rezultātu izpēti, prognozēšanu un plānošanu, tirgus izpēti un reklāmu. Praktiski mārketings arī nozīmē visu iepriekš minēto procesu apvienojumu, mārketings ir saikne starp klientu un biznesu.
Mārketinga vide ir organizācijas darbību ietekmējošo labvēlīgo un nelabvēlīgo faktoru kopums, kuri izraisa nepieciešamību tos izmantot vai pārvarēt, lai īstenotu mārketinga mērķus [1.avots;58.lpp.].
Tā kā darba mērķis ir veikt mārketinga vides izpēti un 4”P” faktora izpēti uzņēmumā XXX, tad šī izpēte arī tiek veikta, darbu iedalot 3 galvenajās daļās:
1. daļa – mikro vide, uzņēmuma struktūras veidošana un analīze;
2. daļa – makro vide, tiešās un netiešās ietekmes faktori;
3. daļa – 4”P” kompleksa pielietojuma analīze.
1. Par uzņēmumu
Uzņēmums SIA „XXX” dibināts 1962.gadā. Sākotnēji nodarbojās ar statistiskiem un ekonomiskiem aprēķiniem ar skaitļošanas sistēmām MINSK, M5000, SM1600. XXX darbojās vienotā valsts sistēmā. Sākot ar 1988. gadu pakāpeniski notiek pāreja uz personālajiem skaitļotājiem un kopētājiem, šo iekārtu apkalpošanu un servisu, piegādi fiziskām un juridiskām personām. Paralēli tiek gatavoti speciālisti sistēmprogrammu, lietotājprogrammu apkalpošanai un apmācību klase.
SIA „XXX” nodarbojas ar datortehnikas tirdzniecību, datoru un lokālo tīklu apkalpošanu, izveidošanu un servisu Liepājas pilsētā un rajonā. Viens no pirmajiem Ethernet* tīkliem (1992.g.) tika izveidots U.Pīlena birojā saslēdzot kopējā tīklā trīs datorus. Ar daudziem pilsētas un rajona uzņēmumiem slēgti individuāli servisa līgumi par kopēšanas, datortehnikas un programmatūras apkalpošanu. Turklāt, XXX nodarbojas ar kopējamo iekārtu tirdzniecību, noliktavas uzskaites programmatūru izplatīšanu un ir vienīgā iestāde, kas Liepājā nodrošina kopējamo iekārtu u.c. drukas iekārtu remontu.
…