10. Tirgus jēdziens un tirgus dalībnieki.
Tirgus ir mehānisms, kas saved kopā pircējus un pārdevējus un ļauj viņiem vienoties par cenu. Galvenie tirgus dalībnieki un pircēji un pārdevēji. Viņiem ir dažādi mērķi un vajadzības. Pārdevēja mērķis ir pārdot preci pēc iespējas dārgāk, savukārt, pircēja mērķis ir iegādāties preces par zemāku cenu. Tirgū pircēji var būt mājsaimniecības, uzņēmumi, valsts.6
11. Vienkāršots tirgus modelis.
Ķēde sākas ar mājsaimniecībām. Viņi ir darba resursu, kapitāla, zemes un uzņēmējspēju tirgus piegādātāji. Realizējot resursus, mājsaimniecības saņem ienākumus (algas, peļņa, procenti, īre), ko viņi pēc tam tērē nepieciešamajām precēm un pakalpojumiem. Resursu patērētāji ir uzņēmumi, kuri, savukārt, ražo visus nepieciešamās preces, pakalpojumus un nodrošina tos ar produktu tirgiem, un caur tiem visi mājsaimniecību locekļi. Trešais tirgus priekšmets ir valsts kā stabilizējoša un regulējoša ekonomisko attiecību un saišu struktūra.
…
EKONOMIKAS PRIEKŠMETS. MIKRO UN MAKROEKONOMIKA. RESURSU IEROBEŽOTĪBA. ALTERNATĪVĀS IZMAKSAS. EKONOMISKĀS SISTĒMAS. VIENKĀRŠOTAIS TIRGUS MODELIS. 1.-2.kopsavilkums 1. Kā izveidojās Ekonomikas teorija kā sabiedriska zinātne? 2. Ko pēta Mikroekonomika un ko makroekonomika? 3. Kas ir ekonomiskās vajadzības? 4. Kā tiek klasificēti ražošanas resursi? 5. Raksturojiet resursu ierobežotību un to izlietošanas alternatīvas. 6. Ko raksturo ražošanas iespēju līkne? 7. No kā galvenokārt ir atkarīga resursu efektīva izmantošana? 8. Kādi ir preču ražošanas pastāvēšanas pamatnosacījumi? 9. Brīvā tirgus ekonomika un komandekonomika kā pretstati. 10. Tirgus jēdziens un tirgus dalībnieki. 11. Vienkāršots tirgus modelis.