-
Mārketinga organizēšanas ietekme uz cenām. Cenu veidošanas stratēģijas
Pirms uzņēmums nosaka produkcijas cenu, tam sākotnēji ir jānosaka, kādi ir tā mērķi, ko tas vēlas panākt ar produkcijas realizāciju. Atkarībā no šiem mērķiem tiks izvēlēta cenu veidošanas pieeja. Izvirzītie mērķi, kas jāsasniedz ar cenu stratēģijas palīdzību var būt:
• Izdzīvošanas nodrošināšana tirgū
• Maksimāla peļņas palielināšana
• Vadošo pozīciju nodrošināšana tirgū pēc produkcijas realizācijas apjomiem.
• Stabilu pozīciju iegūšana tirgū pēc produktu kvalitātes.
Ja uzņēmuma mērķis ir peļņas palielināšana, tad uzņēmums var noteikt cenu, kas to nodrošinās, izmantojot kādu no cenu noteikšanas metodēm, piemēram, uzcenojuma vai izmaksu papildināšanas metodi. Peļņas rādītāju uzņēmums iegūst, salīdzinot pieprasījumu un izmaksas ar alternatīvajām cenām, tad izvēloties cenu, kas dod iespēju gūt tādu peļņu, kādu uzņēmums iecerējis. Protams, ieskaitot arī atdevi no investīcijām.
Neskatoties uz to, ka preces cenas izmaiņas pieprasījumu ietekmē atšķirīgi, cenu elastības jēdziens balstās uz pieņēmumu, ka nepastāv pirmās nepieciešamības un luksuspreces. Ir preces, kuru noieta apjomu gandrīz nemaz neietekmē cenu svārstības, šādas preces ir ar neelastīgu pieprasījumu (skat.attēlu, kur cena ir paaugstinājusies no P1 uz P2, tas ir maz ietekmējis pieprasījumu- tas samazinājies no Q1 uz Q2). …
CENU VEIDOŠANA. CENU VEIDOŠANAS METODES. MĀRKETINGA ORGANIZĒŠANAS IETEKME UZ CENĀM. CENU VEIDOŠANAS STRATĒĢIJAS. CENU VEIDOŠANAS STRATĒĢIJA PREČU SORTIMENTAM. Klasiskā ekonomikas teorija nosaka, ka cena rodas pieprasījuma un piedāvājuma mijiedarbības ietekmē. Pieaugot cenai, pieaug arī to skaits, kas vēlas tirgū piedāvāt savu produkciju, bet tai pašā laikā samazinās tirgū to skaits, kas vēlas preci iegādāties par pieaugušo cenu. Un otrādi- samazinoties cenai, samazinās piedāvājums, bet pieaug pieprasījums pēc preces vai pakalpojuma. Līdzsvars tiek sasniegts, kad saražotās preces daudzums sakrīt ar patērēto, šajā punktā tad arī tiek iegūta fiksētā preces cena. Cenu noteikšana ir atkarīga no pircēja reakcijas uz cenu noteikšanu- patērētājs iegādājas nevis lētākos produktus, bet gan tos, kuru cena visprecīzāk atspoguļo to vērtību naudā. Pārdevējam ir gan jāizzina kādu cenu pircējs uzskata par atbilstošu produkta vērtībai naudā, gan jānodrošina sev peļņa. Tāpēc tiek izmantotas dažādas metodes cenu noteikšanai (skat.1.tabulu), no kurām populārākas ir: • Balstītas uz izmaksām- šīs metodes praktiski neņem vērā pircēja viedokli. No tām viss biežāk lieto: izmaksu papildināšanu- produkta cena tiek iegūta aprēķinot visas produkta ražošanas izmaksas (sadales, attīstības, izpētes, utt.) un tam pieskaitot noteiktu peļņas procentu. Uzcenojumu-līdzīga izmaksu papildināšanas metodei. Šajā metodē, parasti mazumtirgotājs preču iepirkšanas cenai pievieno noteiktu peļņas procentu jeb uzcenojumu, rezultātā iegūstot pārdošanas cenu. Šis uzcenojums katram tirgotājam var būt atšķirīgs. • Orientētas uz patērētājiem- uz pircējiem orientētās cenu noteikšanas metode cenu noteikšanas procesā lielu nozīmi piešķir pircēja vēlmju un vajadzību izpētei. Šīs metodes ietver: