-
Produkta jēdziens un klasifikācija
Patērētāja viedokļa otrajā produkta līmenī parādās tāds produkta raksturlielums, kā kvalitāte. Kvalitāte ir produkta spēja veikt savas patēriņa funkcijas. Tas ir viens no uzņēmuma līdzekļiem cīņā ar konkurentiem par pircējiem. Kvalitātes līmeni izvēlas pats ražotājs produkta attīstīšanas procesā tādā mērā, lai padarītu uzņēmumu maksimāli konkurētspējīgu- tātad ar kvalitātes līmeni nostiprinot savu pozīciju mērķtirgū. Lai gan kvalitāti raksturo ilgmūžība, drošums un precizitāte, lietošanas vienkāršība, ātrums un citas ar patēriņu saistītās īpašības, tomēr patieso kvalitātes vērtējumu var sniegt tikai produkta lietotājs.
Produkta kvalitāte var būt: zema; vidēja; augsta un augstāka. Kvalitātes vērtējums lielā mērā ir saistīts ar tādiem ekonomiskajiem rādītājiem, kā: cena; pārdevums; peļņa, u.c. Kvalitātes uzlabošana nodrošina ražotājiem iespēju paaugstināt cenu tādā līmenī, lai tiktu pārsniegts ražošanas izmaksu pieaugums. Tomēr šis kāpums ir ar ierobežotām izaugsmes iespējām- jo sasniedzot noteiktu robežu, pāreja no augstas kvalitātes uz vēl augstāku vairs nav rentabla, jo produkta cena vairs nespēj apsteigt produkta izmaksas. Tāpēc ražotājam jābūt stingrai programmai par preces kvalitātes vadīšanu perspektīvā. Tātad ražotājam jāņem vērā, ka kvalitāte ir to īpašību kopums, tieši kuru dēļ tiek radīta prece. Bet augsta kvalitāte ir saistīta arī ar augstu cenu, kas savukārt var samazināt preces konkurētspēju. Tāpēc kvalitātes līmenim ir jābūt pamatotam ar konkrētiem tirgus pētījumiem un balstītam uz konkrētu patērētāju vajadzību apmierināšanu. Jo ja preces pircējs uzskatīs, ka cena neatbilst kvalitātei, tad cenas paaugstinājums pēc kvalitātes uzlabošanas var pircējam šķist nepamatots un bezjēdzīgs- tātad prece netiks pirkta.
…
PRODUKTA JĒDZIENS UN KLASIFIKĀCIJA. PRODUKTA RAKSTURLIELUMI UN SORTIMENTS. PRODUKTA KVALITĀTE, IESAIŅOJUMS, SORTIMENTS. Uzņēmumam pieņemot lēmumus par produkta piedāvājumu tirgū, jāņem vērā, ka tā darbības efektivitāte atkarīga no tā, cik vērtīgus un noderīgus produktus tas spēj piedāvāt saviem klientiem. Tas savukārt liek uzņēmumam pievērst uzmanību tam, kādas ir esošo un potenciālo klientu vajadzības un vēlmes. Balstoties uz šo informāciju, uzņēmums savā ražošanā ievieš jauninājumus- vai nu uzlabo jau esošo produktu, vai rada jaunu, tādejādi pārspējot konkurentu piedāvājumu. Tā kā ražotāja uzdevums ir apzināt klientu vēlmes un vajadzības, tad ražotājam ir arī jāpārzina klientu vajadzību dimensijas: • Vajadzību elementi- norāde par kopējo cenu un specifiskas veiktspējas raksturlielumiem, ko pieprasa klienti. • Vajadzību intensitāte- vajadzību elementu svarīguma pakāpes mērs, ko izsaka potenciālie lietotāji. • Vajadzību stabilitāte- svarīguma pakāpes mērs, kura nepieciešamība nemainās laika gaitā. • Vajadzību izplatība- novērtējums par to cik plaši izplatīta vajadzība. Raksturo potenciālā tirgus lielumu.