Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 30.03.2000.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 1 vienības
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 1.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 2.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 3.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 4.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 5.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 6.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 7.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 8.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 9.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 10.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 11.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 12.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 13.
  • Referāts 'Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām', 14.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads. Sakrālā un profānā būtība mītiskajā un mūsdienu pasaulē   
  Iztirzājums   
1.  Sakrālā un profānā telpa   
  Sakrālās un profānās pasaules telpas uztvere   
  Sakralizētas telpas izveide   
  Pasaules centra apziņa   
  Mājoklis sakrālajā un profānajā pasaulē   
  Templis kā saikne starp dievišķo un ikdienišķo   
2.  Sakrālais un profānais laiks   
  Sakrālā un profānā laika uztvere   
  Sākotnējais laiks   
  Sakralizētā laika identifikācija svētku laikā   
  Mīts kā paraugmodelis   
  Atgriešanās pie Sakrālās Vēstures   
3.  Daba kā sakrāla un desakralizēta parādība   
  Ūdens kā dzimšanas un nāves simbols   
  Zeme kā auglības simbols   
  Dabas sakralizācija un desakralizācija   
4.  Cilvēks un sociums   
  Nobeigums. Sakrālās un profānās pieredzes atšķirība – mūsdienu sabiedrības norma vai novirze   
  Anotācija krievu valodā   
Darba fragmentsAizvērt

Šī kursa darba tēma ir apskatīt sakrālo un profāno pasaules uzskatu kopīgo un atšķirīgo, kā arī to, kā šie uzskati ietekmē cilvēka rīcību, uzskatus un attieksmi pret dažādām lietām, par pamatu ņemot M.Eliades darbu “Sakrālais un profānais”.
Sakrālā un profānā apzīmējumus nevar atrast senajās valodās, bet to būtība caurvij visu vēsturi. Sakrālā un profānā pastāvēšana interesē cilvēkus no vissenākajiem laikiem līdz pat mūsdienām. Tas, ka šī tēma tiek tik bieži aizskarta tieši šajā laikā liecina par to, ka tā šobrīd ir īpaši aktuāla. Senais cilvēks dzīvoja sakralizētā pasaulē, kas pastāvēja kopā ar profāno. Šī senā cilvēka sakrālā pasaule sākās ar cilvēka piedzimšanu un turpinājās visu tā dzīvi. Tā ir pasaule, kuru vienkāršoti varētu saukt par reliģiozo, svētuma pilno pasauli, kurā atainojas neticamais, brīnuma pilnais. Ar sakrālo sākas harmonija, dzīves rituālu sakārtotība. Šāda pasaules uztvere radīja sabiedrības likumus un cilvēku uzvedības principus. Sakrālais objekts, nepārstājot būt pats par sevi, spēj pārvērsties par kaut ko īpašu, saprotamu tikai cilvēkam, kas pats dzīvo šādā sakralizētā pasaulē. Sakrālais ir piesātināts ar esamību, tā ir realitāte un nesatricināmība.
Pretēji sakrālajam, profānais ir haoss un viss nereālais, kam nav gala un robežu. Cilvēks, kam ir profānā pasaules uztvere nespēj izprast sakrālā iespēju un būtību. M. Eliade uzsver, ka profānā pasaule ir tikai mūsu gadsimta cilvēka prāta izdomājums, un tikai mūsdienu cilvēks cenšas dzīvot izteikti profānā vidē.
Līdz ar šo divu, pilnīgi atšķirīgo pasauļu – sakrālās un profānās - atdalīšanos parādās daudzas aktuālas lietas, kuras M.Eliade mēģina apskatīt : orientācija profānajā un sakrālajā telpā, laika plūdums profānājā un sakrālajā pasaules uztverē, Kosmosa, Pasaules un paša Cilvēka pastāvēšanas problēma profānajā un sakrālajā. Profānajā pasaulē rodas vērtību zuduma problēma, telpas un laika izplūšana. Mūsdienās cilvēki saskaras ar dažādām problēmām, kas saistītas tieši ar to, ka sabiedrībā ir mainījušās sakrālā un profānā savstarpējās attiecības. “Mēs dzīvojam nihilisma. Skepses, šaubu un relatīvisma laikmetā.

Autora komentārsAtvērt
Atlants