-
Edgars Degā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
Degā dzīves un mākslas līkloči | 4 | |
Degā atšķirīgais impresionisms | 8 | |
Izmantotie literatūras avoti | 10 |
Kā paskaidrojis pats Degā, "neviena māksla nebija tik spontāna kā mana. Ko es daru, tas ir pārdomu un lielo meistaru izpētes rezultāts, iedvesma, spontanitāte, temperaments, es nekad neko nezinu". Tomēr viņš ir precīzāk aprakstīts kā impresionists nekā kādas citas kustības dalībnieks. Viņa ainavas no Parīzes dzīves, viņa ārpuscentru kompozīcijas, viņa eksperimenti ar krāsu un formu, un viņa draudzība ar vairākiem galvenajiem impresionisma māksliniekiem, jo īpaši ar Mēriju Kasatu un Eduardu Manē, viņu cieši saista ar tieši impresionisma kustību.
Degā ir savs atšķirīgs stils, atspoguļojot dziļu cieņu pret vecajiem skolotājiem un viņa lielo apbrīnu par Ingresu un Delakruā. Viņš bija arī japāņu izdruku kolekcionārs, kuru kompozīcijas principi ietekmēja viņa darbu, tāpat arī lielu iespaidu uz Degā atstāja populāru ilustratoru, tādu kā Daumiērs un Žavarnī, enerģiskais reālisms. Lai gan slavens ar zirgiem un dejotājiem, Degā sāka ar parastajām vēsturiskām gleznām, piemēram, The Young Spartans, lai gan viņa izturēšanās pret šādiem priekšmetiem kļuva pakāpeniski mazāk ideālistiska. Savas agrīnās karjeras laikā Degā arī krāsoja indivīdu un grupu portretus, piemēram, tā ir The Bellelli ģimene, viņa brīnišķīgi veidotā un psiholoģiski izsmalcinātā glezna ar viņa tanti, viņas vīra un viņu bērnu attēlojums.
…
Edgars Degā bija mākslinieks, kura novatoriskā kompozīcija, prasmīga zīmēšana un spēja analizēt kustību 19. gadsimtā padarīja viņu par vienu no modernās mākslas meistariem un impresionisma pamatlicējiem, lai gan pats mākslinieks sevi vairāk dēvēja par reālistu. Impresionisma gleznotāji no reālistiskas reprezentācijas aizvirzījās uz spilgtām krāsām, redzamiem otu triepieniem un atvērtām kompozīcijām, kurās notvertas gaismas un kustības emocijas pretstatā studijās tapušiem darbiem. Savulaik šis mākslas virziens netika pieņemts.